Att identifiera sig som frilansskribent

Att identifiera sig som frilansskribent

Livet som frilansare är lite som att åka bergochdalbana, det är det verkligen. Fartfyllda uppdrag som går enligt planerna, hög motivation och känslan av att jag kan klara allt blandas med självförtroende-dippar, pulshöjande stress och den inre rösten som säger att nu är det kört. Ibland är det full fart fram och ibland är det lugnt – för lugnt. Oftast är det roligt men ibland också jobbigt. Jag hade nyligen deadline för ett större uppdrag som fick mig att fundera på det här med att identifiera mig som frilansskribent.

uppdraget innebar att vara journalist

Mitt uppdrag var att producera tre artiklar samtidigt vilket innebar följande; göra research, ha kontakt med flera olika personer, genomföra intervjuer, strukturera artiklarnas innehåll och, så klart, skriva. Efter jag levererat texterna till kunden funderade jag lite på det här med att vara frilansskribent. För det är det jag identifierar mig mest som – inte journalist, vilket var rollen jag hade i detta uppdrag.

Under åren har jag sökt jobb som journalist på flera tidningar men fått som svar att de endast anställer folk med journalistutbildning. Men här är jag nu, frilansare och egenföretagare utan journalistutbildning, och arbetar som en journalist.

Lite underligt, eller hur?

Text som text, eller?

En journalist skriver journalistik, en copywriter gör reklamtext och en bloggare/influencer producerar blogginlägg/innehåll. Alla arbetar med text – och jag ser skribent som ett slags samlingsord för dessa yrken (och ja, det är klart bloggare/influencer är ett yrke!) . Det är en stor skillnad på att skriva en redaktionell artikel och på att producera reklamtext, det är viktigt att komma ihåg, men oavsett vad man producerar så är man en skribent. Och det är det jag föredrar att presentera mig själv som.

För det är ju nämligen så att förutom artiklar så skriver jag även krönikor, webbtexter och blogginlägg men jag vill egentligen inte fokusera på vad jag skriver för slags texter utan snarare vad de handlar om och varför texterna ska skapas. Jag ser på journalister som en slags skribent men det är inte nödvändigtvis den enda sorten jag vill jobba som. Och därför är jag främst en skribent – inte en journalist.

Hur tänker du kring det här?

Om du arbetar med text, hur viktigt är det för dig att identifiera dig med yrkestiteln du har? Om du, liksom jag, arbetar både med journalistik och copywriting; hur förklarar du din roll när folk blir nyfikna på hur du som journalist ska vara obunden medans du som copywriter ska vara partisk?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *