En träningslista

Här kommer en lista som jag hittat på själv om mina träningsrutiner och lite annat om träning.

Hur ofta tränar jag och vad tränar jag?

Jag försöker träna två till tre gånger i veckan. Jag pendlar till och från jobbet och kommer därför hem ganska sent på kvällarna men jag försöker få ihop minst två gånger i veckan. Just nu blir det mycket joggingturer i skogen, yoga samt styrketräning hemma med hantlar och kroppsvikt.

Vad har jag för mål med träningen?

Nu under sommaren och hösten är mitt mål att kunna springa 5,0 km. Jag har lagt upp ett träningsschema och har snart uppfyllt målet. Målet under hösten kommer vara att koncentrera mig mer på styrketräning, jag tänker köpa ett gymkort.

Vilken slags vardagsmotion utövar jag?

Inte så mycket. Jag cyklar till bussen till jobbet lite då och då, men jag ser faktiskt det som träning eftersom jag gör det så sällan. Jag är dålig på att till exempel gå istället för att ta hiss, men däremot så går jag från tågstationen i Eskilstuna till mitt jobb, och det är ganska långt.

Vilka är mina favorit- respektive hatträningsformer?

Gammal hederlig styrketräning gillar jag. Jag har även gått på gruppträning som body pump, yoga, boxning och soma move och det var riktigt roligt. Träningsformer som kräver bra koordination, som zumba och jympa har jag svårt för. Jag tycker att det är jobbigt att hänga med i det höga tmpot och känner mig mest dum.

träning caroline wm

Vilken är min favorit- respektive hatövning?

Övningar som tränar överkroppen – bland annat bänkpress, bicep curls och militärpress – tycker jag är enkla och det är nog därför jag gillar dem. Min absoluta hatövning är benböj. Jag misstänker att jag behöver jobba mer med min flexibilitet i höften eftersom jag har svårt att komma ner djupt i benböjen. Jag har även svårt för armhävningar och burpees som kräver bra bröst- och tricepsmuskler.

Vilken muskel/kroppsdel är jag mest stolt över och vilka vill jag jobba mer med?

Mina vader är jag riktigt nöjd med, de är egentligen helt otränade men de är precis lagom stora. Just nu är magen den kroppsdel jag gillar minst. Den är svullen och stor, jag vet inte om det beror på något jag äter eller om det helt enkelt är så att jag saknar magmuskler.

Vilka är mina favoritträningskläder?

Jag föredrar att träna i ett linne och ett par trekvarslånga tajts. När jag är ute och springer vill jag ha ett löst sittande linne och när jag tränar styrka tar jag ett tajt linne. Just nu tycker jag att det är roligare att titta på träningskläder än vanliga kläder i affärerna, de är färggladare och trevligare.

Vilka är mina fyra i topp träningsredskap?

Hantlar, en klocka med timerfunktion, en träningsmatta och ett löparmband att lägga mobilen i.

träning caroline wm

Vilken är min favoritträningsapp?

Jag har bara använt en och den heter Endomondo. Den gillar jag jättemycket, den för bland annat statistik över min träning samt ger en summering efter månadens slut och är jättelätt att använda.

Hur äter jag före och efter träning?

Det här med att man måste äta direkt före och direkt efter träning tror jag inte på. Äter man bra annars så borde det räcka med sitt vanliga mellanmål eller lunch eller vad det nu blir före och efter träning. Jag har dock märkt att jag måste låta det gå minst 1,5 timme efter jag ätit tills jag kan träna, annars får jag håll eller känner att det skvalpar i magen.

Föredrar jag att lyssna på musik när jag tränar eller att inte lyssna på musik?

Jag har alltid varit en så person som aldrig, absolut aldrig, lyssnar på musik när jag tränar. Särskilt om jag är ute och springer i skogen, för man kan ju helt plötsligt bli omspringen eller stöta på något djur, och om man inte hör det så blir man rädd. Men de senaste veckorna har jag provat att springa med musik, dock på ganska låg volym. Det känns som att det går mycket fortare att springa då (trots att det faktiskt inte gör det), tiden går fortare ”det tog bara tio låtar att springa, det brukar ta 30 minuter”.

Föredrar jag att träna på morgon eller på kvällen?

Helst av allt skulle jag vilja ta en promenad före frukost varje morgon, det gjorde jag när jag var arbetslös. Men eftersom jag går upp så tidigt redan nu på morgonen så går det bara inte. Jag blir alltså tvungen att träna på kvällen, vilket jag också tycker är stressande. På helgen brukar jag dock försöka att träna på förmiddagen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *