Min strategi kring veckoplanering

Min strategi kring veckoplanering

Jag har tidigare berättat om min rutin för veckoplanering. Den förändras lite varje vecka allteftersom jag testar mig fram och upptäcker sätt som fungerar för mig. Men idag tänkte jag berätta om hur jag tänker kring att veckoplanera samt hur min rutin ser ut nu.

söndagar är dagen för veckoplanering

På söndagar sätter jag mig och skissar upp den kommande veckan. En del föredrar att göra detta direkt på måndag morgon men jag vill ha detta klart innan för att kunna börja arbeta direkt på måndag. Jag avsätter några timmar till att göra veckoplaneringen men det är väl investerad tid eftersom jag då sedan har strukturerat min vecka och har mer koll på vad jag planerar att göra.

Planeringen är inte hugget i sten

Jag ser på min veckoplanering som ett förslag, snarare än en bestämd planering. Det kan hända mycket som rubbar eller påverkar planerna på något sätt och det är jag väl medveten om. Ibland flyttar jag också om uppgifterna lite beroende på humör och vad jag känner för att göra – men jag har alltid en grovskiss att utgå från. Och kanske det allra viktigaste av allt; jag har skissen på ett fysiskt papper istället för i huvudet (vilket är viktigt när man jobbar enligt Getting Things Done-metoden, GTD).

Veckodagarna delas in i olika block

Min veckoplaneringsrutin börjar som en skiss. Jag ritar linjer på ett A4-papper som tillsammans bildar 8 olika rutor – en för varje veckodag samt en för övriga anteckningar. Därefter delar jag in varje veckodag i för-och eftermiddagsblock. På morgonen och förmiddagen planerar jag in det som måste bli gjort den dagen eftersom jag vet att jag på eftermiddagen och kvällen har svårare att fokusera och vara effektiv. Efter jag fyllt planeringsskissen med uppgifter så skriver jag rent den i ett veckoplaneringsblock.

detta använder jag när jag planerar

Veckoplaneringsblock
Kalender
Grå hörlurar
Liten anteckningsbok
Rosa Ballograf-penna

Saker jag använder vid veckoplanering: veckoplaneringsblock, kalender, penna, hörlurar och anteckningsbok

Dygnet har bara 24 timmar

Det är viktigt att inte planera in för många saker eller saker som man omöjligen kommer hinna med på en dag. Målet är ju att kryssa för samtliga uppgifter varje dag; den känslan man får då är ju super! För att kunna göra detta gäller det att ta reda på eller gissa sig fram till hur lång tid uppgifterna kommer ta att genomföra – och att komma ihåg att dygnet bara består av 24 timmar.

Jag försöker äta lunch mellan 12-13 och brukar planera in så jag har max 3,5 timmars arbete på förmiddagen respektive eftermiddagen. Då finns rum för raster, mellanmål och korta pauser. Större projekt delas upp i deluppgifter som sprids ut under flera dagar.

fokuserar på En dag i taget

Jag har upptäckt att jag är ganska visuell person och vill gärna se hela min veckoplanering framför mig. Men när jag väl sitter och jobbar passar det bättre att se endast en dag i taget. Varje kväll skriver jag därför att göra-listan för nästa dag i en anteckningsbok och tittar sedan endast på den när jag jobbar. Ibland täcker jag också för resten av listan för att fokusera på en uppgift i taget – särskilt när det handlar om saker jag verkligen måste göra men kanske inte har lust till.

Några frågor till er!

Har ni några planeringstips ni kan dela med er av? Gör ni sådana här veckoplaneringar, skriver ni den i en bullet journal (något jag vill prova på någon gång), eller hur gör ni? Vad tycker ni om inlägg om planering och produktivitet? Jag har nämligen fler bloggideér inom ämnet men tänkte höra hur intresset är, så kommentera gärna om det låter kul.

Ni har väl inte missat att bloggen finns på BloglovinFacebook och Instagram? Gå in och prenumerera eller gilla om ni vill läsa fler inlägg om personlig utveckling och psykologi, hälsa och entreprenörskap.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Lär sig hur dina kommentardata behandlas.