Mina mål för februari – en uppföljning

Jag skrev tidigare om att jag har köpt en ny träningsbok och att jag lägger upp min träning utifrån olika mål, en månad i taget. Målet i februari var att undvika uppenbart socker. Att inte äta godis (framför allt choklad), fikabröd eller dricka läsk från affären utan istället baka något gott hemma. Laga riktiga efterrätter eller äta till exempel frukt istället för godis. Jag planerade att gymma två gånger i veckan, varje tisdag och fredag, och prova nya maskiner och övningar. Jag ville ha fasta träningsdagar, istället för ett rullande schema med träning var tredje dag, och ett nytt träningsschema.

Nu är månaden snart över och jag kan säga att jag har klarat mig förvånansvärt bra. Om vi tar träningen först: Jag har åkt till gymmet två gånger i veckan och har börjat tycka att det är riktigt roligt att gymma. Jag har gjort ett schema, varannan gång överkropp och varannan gång underkropp, och jag har även provat minst en ny maskin eller övning varje gång. Jag ville utmana mig själv att upptäcka gymmet mer för att känna mig lite säkrare. Mitt gymkort går ut i april och som det ser ut nu så vill jag nog förnya det när det blir dags.

Rent matmässigt tycker jag att jag också varit duktig. Jag har inte ätit ”vanligt godis”, dvs lösviktsgodis eller vanlig choklad (min svaghet). Istället har jag ätit lite (med betoning på lite) naturgodis och mörk choklad. Jag har också varit duktig och försökt göra mitt eget godis hemma: sega äppelremmar, och mangogelé. Tidigare hade jag alltid lite godis till helgen och just den vanan försökte jag bli av med. Men det känns ändå så att när fredagen närmar sig så vill man ha något sött efter middagen.

Nu i mars kommer jag tillåta mig själv att äta choklad, jag älskar ju verkligen det, men jag ska försöka att vara lite sparsam med det, det är något att unna sig med. Jag blev riktigt överraskad över att godissuget gick över så snabbt i februari och jag tror faktiskt att det bästa sättet att bli av med det är att sluta äta godis. Äter man godis så skapas ett sug för mer godis.

Nu blickar jag framåt. I mars har jag nya mål, jag vill öka gymträningen till tre gånger i veckan, promenera mer ute och även bli bättre på att dricka vatten. Jag tror verkligen på det här med att skapa ett mål för en månad i taget.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *