Mitt träningsår 2014

statistik om min träning

Ett lite försenat inlägg, men bättre sent än aldrig. I januari 2014 började jag logga min träning i träningsappen Endomondo. Jag använder appen i mobilen för att mäta min träning när jag går promenader, joggar eller cyklar, och lägger in annan träning i efterhand genom hemsidan. På hemsidan kan man se statistik över träningen, sånt gillar jag jättemycket.

Som man kan se på bilden ovan så tränade jag i över 12 timmar i juli månad. Det var ju sommar så det blev mycket cyklande, jogging och cirkelträning. Styrketräning dominerar vintermånaderna, då blir det ju inte lika roligt att ge sig ut och cykla eller jogga. Under 2014 tränade jag i totalt 78 timmar, 24 minuter och 2 sekunder. Detta ska jag försöka slå i år.

Man kan även se statiskt över hur många kilometer man tränat. Även här dominerar sommarmånaderna. I april fick jag ett jobb i Eskilstuna och då började jag cykla mycket till tågstationen. I juni började jag jogga på allvar och i oktober gick jag i mål med min springa 5 km-utmaning. Men det är ändå cyklandet som dominerar, för det är ju så lätt att bara hoppa på cykel och fara iväg. Under 2014 tränade jag totalt 351 km. Detta är också något jag vill försöka slå under 2015.

statistik om min träning

En annan funktion jag gillar är personbästa i olika träningsformer. Här krävs det dock att man har tagit sig fram i mer än 5 km för att det ska kunna visas. På bilden ovan är det personbästa i cykling som visas. När jag cyklade till tågstationen så blev det nästan 13 km varje gång, så här fanns många möjligheter att slå personbästa.

Just cyklandet känns inte som att jag vill förbättra mig så mycket i, men jag vill börja springa längre. Jag har bara sprungit 5 km en gång, det är det längsta jag sprungit. Jag föredrar kortare joggingturer, men vill ändå bli bättre på distanslöpning. Egentligen är det inte så jobbigt, rent fysiskt, det blir bara så tråkigt.

Det finns en hel del träningsappar men jag skulle rekommendera Endomondo för er som gillar att ha statistik över träningen. Det är lätt att sätta igång appen när man ska ge sig ut och springa, men jag gillar faktiskt funktionen att lägga in träning i efterhand på hemsidan mer. Där kan man även lägga i anteckningar, till exempel hur träningen kändes eller vilka övningar man gjorde. Man kan också dela träningen i sociala medier, men det är inget som lockar mig alls.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *