Så kan du nischa du din blogg och dina texter

Hur du kan nischa blogg

Dagens inlägg blir en slags fortsättning till ett tidigare inlägg där jag förklarade varför jag tycker att alla bloggare och entreprenörer bör nischa sig – att fokusera på ett område eller ämne – istället för att bedriva en verksamhet som är väldigt bred och allmän. Om du har läst mitt tidigare inlägg eller redan har bestämt dig för att nischa dig men inte vet hur så hoppas jag att du hittar inspiration i berättelsen om hur jag bestämde min nisch, som till slut blev kvinnligt entreprenörskap och välmående inifrån och ut.

Hitta ämnen som både du och dina läsare brinner för

Utan en tydlig nisch kan det vara svårt för dig att känna efter vilket slags innehåll som passar på din blogg. I början kan det därför vara lätt att skriva om allt du gör och tycker om – men det gäller att ha ett slags filter. Frågan är om läsarna verkligen vill läsa om många olika ämnen? Risken med en alltför bred nisch är att läsarna lämnar din blogg när de hittar innehåll de inte är intresserade av. Så målet är att hitta ämnen som både du tycker om att skriva om men även som dina läsare är intresserade av.

Fråga läsarna vad de tycker om

Om vi börjar med det senare; vad tycker dina läsare om att läsa? Du kan prova att helt enkelt fråga dem, till exempel genom en läsarundersökning. Det var vad jag gjorde för ett år sedan när jag kände för att nischa min blogg ännu mer. Jag ser en nisch som en slags röd tråd som gör att läsarna efter några få inlägg kan förstå vad bloggen handlar om. Men bara för att du bestämmer en nisch för din blogg så betyder inte det att du aldrig får skriva om andra ämnen. Nischen ska snarare ses som en slags riktlinje.

Ju specifikare nisch – desto fler intresserade och engagerade läsare

Ju fler ämnen du skriver om; desto svårare blir det för dig att hitta läsare som tycker om mestadelen av det du skriver om. Tänk på hur bloggarna du följer gör. Håller de sig till ämnet eller skriver de om många olika saker? Läser du verkligen alla inläggen eller bara de inom områden du är särskilt intresserad av? Det säger kanske sig självt att riktigt nischade bloggar tenderar att ha fler engagerade läsare eftersom de har hittat något som till fullo intresserar dem.

Hur ofta vill du blogga?

Grundregeln brukar vara att ju bredare nisch, desto aktivare bör du vara. En vardagsblogg förväntas uppdateras dagligen medans en riktigt nischad blogg snarare kanske upp­dateras en gång i veckan. Så innan du bestämmer dig för vilken nisch som passar dig bäst bör du fundera ut hur ofta du är villig att uppdatera bloggen.

vad tycker du om? Dags att brainstorma!

Hur börjar du, då? Min rekommendation är med papper och penna. Nu är det dags att braimstorma – att få ut alla tankar ur huvudet och ner på pappret. Det finns inget rätt eller fel  i detta läge. Fundera på följande frågor och skriv ner tankarna som dyker upp.

1. Hälsa och utseende
Hur skulle du beskriva din hälsa och ditt utseende? Har du till exempel sjukdomar som inte syns, någon allergi eller ett operationsärr? Hur brukar du klä dig, vilken är din ögonfärg, hur lång är du?

2. Personlighet och värderingar
Beskriv din personlighet. Hur  beskriver du dig själv vid en arbetsintervju eller när du träffar nya människor? Vad har du för värderingar? Är du till exempel feminist eller vegetarian, utåtriktad, tränar flera gånger i veckan eller för ekologisk mat?

3. Styrkor och svagheter
Vilka är dina styrkor och svagheter? Är du en klassisk tidsoptimist, en baddare på att jonglera eller  har du svårt att gå upp på morgonen? Kom ihåg att inte värdera det du kommer på – nu ska du endast skriva ner det första som dyker upp i huvudet.

4. Intressen och kunskaper
Din blogg blir bäst om du skriver om något du är genuint intresserad av. För om du inte är intresserad av det – hur kan du då förvänta dig att dina läsare ska vara det? Vad tycker du om att göra och vad är du bra på? Tänk verb; t.ex. att redigera bilder i PhotoShop, virka, träna yoga, att läsa deckare eller odla chili på balkongen?

5. Inspiration och nätverk
Fundera på hur du är tillsammans med andra människor. Vilka slags människor trivs du med? Vilka är dina idoler och vilka inspireras du av? Vad beundrar du och vilka människor skulle du vija träffa?

Sen, då? – att dra slutsatser och bestämma nisch

När du har fyllt hela pappret med ofullständiga meningar och nyckelord så är det dags för nästa steg. Tänk nu ut vilka av alla de saker du skrivit ner som du känner att du kan dela med dig av till andra och som du kan stå för. Leta efter samband eller likheter bland det du skrivit ner – finns det ämnen som återkommer?

Försök hitta något som gör din blogg unik – och kom ihåg att en nisch kan vara en situation, en åsikt, en fysisk sak, eller blandningen av allt som tillsammans gör dig – det behöver inte vara ett speciellt ämne. Hitta vinklar som är ovanliga och våga stå för den du är och det du skriver. Fundera även på vad målet med din blogg är. Vill du berätta din livshistoria, inspirera eller undervisa andra eller använda bloggen som en portfolio?

Så här tänker jag kring min egen nisch
Jag upplever att många missförstår vad det egentligen innebär att vara introvert – vilket jag själv är – och jag känner ofta behovet att förklara och försvara oss introverta. Dessutom driver jag eget företag i en ganska utåtriktad bransch. Så min nisch handlar om entreprenörskap från ett kvinnligt perspektiv med fokus på personlig utveckling och inre hälsa. Genom min blogg vill jag inspirera andra introverta, främst kvinnliga, att våga följa sina drömmar och starta eget istället för att känna att de behöver förändra sig själva för att passa in i samhällets norm.

Upprepa nyckelorden och förtydliga din nisch

Nu börjar arbetet med att göra nischen tydlig för dina läsare. Välja ut några nyckelord som du försöker koppla det du skriver till. Kom ihåg att en nisch är en riktlinje – du får skriva om annat men för att inte tappa läsarnas intresse är det lämpligast att behålla den röda tråden. Men det går alltid att hitta nya infallsvinklar – och det är det som gör arbetet så utmanande!

Lycka till!

Lästips: Tre bloggar med en tydlig nisch som jag gillar

Lugnochfin – Om bloggande, kreativt och digitalt entreprenörskap
Teknifik – En kreativ teknikblogg för ett roligare digitalt liv
Vandringsbloggen – Vandring och ett liv närmare naturen

4 reaktioner på ”Så kan du nischa du din blogg och dina texter

  1. Sanna skriver:

    Jag går just nu i nischtankar och kommer forma om min blogg och dess inriktning till hösten, så dina tips kom väldigt lägligt. Tack!

    • Caroline skriver:

      Tack, vad roligt att höra! Om du känner någon som funderar på att nischa sin blogg eller sitt företag så tipsa gärna om mitt inlägg =)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *