The Influencer Convention 2017 – två dagar om influencer marketing

I helgen deltog jag på The Influencer Convention, en konferens om Influencer Marketing, som anordnades av Influencers of Sweden – Sveriges branschorganisation för social media influencers. Under två heldagar tog jag och många andra bloggare, instagrammare, yotubers och företagare del av intressanta föreläsningar och workshops, vi nätverkade och diskuterade samt gav varandra tips och peppade varandra.

150 influencers samlades på Grand Hotel på Saltsjöbaden

Det kändes ganska magiskt att gå runt i denna slottsliknande byggnad (som invigdes 1893 och som från början faktiskt hade en guldfärgad fasad) med kristallkronor i taken, knirrande golv och fantastisk utsikt över vattnet. När jag läste att området runt hotellet skapades för att bli någon slags svensk Riviera så kan jag verkligen förstå varför just denna plats valdes ut.

Jag bilade ut hit tillsammans med Clara, Elin, Caroline och Kerstin och det är jag mycket tacksam för. Om jag hade varit tvungen att ta mig från Västerås ut till Saltsjöbaden via kollektivtrafiken så tror jag faktiskt inte att jag hade kommit alls…

Ett fullspäckat program

Efter att konferensen invigdes så tickade programmet igång. Clara Lidström (aka Underbara Clara) berättade om sina tips för att våga ta plats och stå för sina åsikter, Youtubarna TheSwedishLad, HejaInternet och Felicia Bergström pratade om hur de byggt upp ett community, teknikbloggaren Elin Häggberg (aka Teknifik) delade med sig av sin strategi för hur hon gått från 0 till 16 000 läsare i månaden på ett år och att anta rollen som teknikexpert.

Sista dragningen på förmiddagen handlade om hur företag som Unionen Egenföretagare, Adobe, United Influencers (ett mediahus för bloggare) samt Beatly (driver samarbeten mellan varumärken och kreatörer) lyckades med sin Influencer Marketing. Sedan serverades det lunch, som var vegansk (det var för övrigt all mat som serverades under konferensen) men tyvärr inte så passande för oss med IBS.

På eftermiddagen lyssnade jag på Sara Öhmans föreläsning om vad som trendar i sociala medier, PWC:s information om nödvändiga skattefrågor för dig som är influencer samt Kristina Närman och Petra Sedlingerns föredrag om hur man kan skapa ett arbetsliv som är inspirerande och meningsfullt samt hur samarbeten kan ge möjligheter för  influencers.

Efter en fika med en slags brownie var det dags för ett panelsamtal om influencerns roll i opinionbildning och kommunikaitonslandskapet. Sedan lyssnade vi på Camilla Stemann Jensen om hur Influencer Marketing-situationen ser ut i Danmark och Maral Kalajian som pratade om hur hennes liv och karriär förändrades genom Twitter.

På kvällen var det dags för after work och vegansk trerätters galamiddag (jag hamnade vid samma bord som HejaInternet, som också kommer från Västerås!) Det bjöds på ett grymt bra liveframträdande av bandet House of Say som spelade två låtar. HÄR finns en video från kvällen. Det delades ut även pris till Årets medlem (det var självklart att Teknifik skulle vinna detta – den tjejen är riktigt duktig och en av mina stora idoler!).

Lördagen bestod av workshops

På dag två delade vi upp oss för att delta i olika workshops; jag valde grundläggande programmering för WordPress (lite väl grundläggande enligt min åsikt, men det är svårt när alla ligger på olika nivåer), som hölls av Amelie Hellners och Tjejer Kodar. Sedan blev det dags för en workshop om hur influencers kan organisera sin kreativa tillvaro med hjälp av Getting Things Done-metoden (som jag skrivit om tidigare) samt apparna Trello och Evernote.

Efter fikat som bestod av en god morotskaka avslutades dagen med vad jag tycker var dagens bästa workshop – hur infuencers kan paketera sitt erbjudande och sälja mer genom copywriting. Mikael Rosen lärde oss massor om positionering och hur viktigt det faktiskt är att visa annonsörer och potientiella kunder sin prissättning.

Influencer-gemenskapen är fantastisk

Det var lite konstigt att se personer vars bloggar, Youtube- och Instgramkonton jag följt i många år, i verkligheten. Det var en stor blanding av både stora och mindre samt mer nischade och mer breda kanaler. Riktigt intressant att alla samlades och pratade om det som vi alla som jobbar i denna bransch har gemensamt. Vi diskuterade problem vi kan stöta på, gav varandra tips, lärde oss av samt peppade varandra. Majoriteten av deltagarna var kvinnor och det är riktigt peppande att få se och höra så många drivande kvinnliga entreprenörer prata om att vi måste stå på oss mer och inse vårt faktiskt värde.

Jag upplevde det, som vanligt, lite svårt att mingla, nätverka och vara närvarande där och då. Så här i efterhand kommer många tankar och funderingar och samtidigt som jag skriver detta så läser jag igenom mina anteckningar från helgen. Jag fotade inte så väldigt mycket men det var för en gångs skull kul att vara i en sån avslappnad miljö där ingen tittar konstigt på en när man fotar. Alla fotade, och då menar jag ALLA, men vad kan man förvänta sig vid en sådan här sammankomst?

Lite tankar så här några dagar senare

Nu ska jag sätta mig och läsa inlägg skrivna av andra som deltog. Det ska bli roligt att läsa om hur andra upplevde det och vilka lärdomar de tar med sig från helgen. Något sådant inlägg kommer inte jag skriva; det finns många andra som gör det bättre och jag misstänker att mitt inlägg skulle likna deras.

Som bloggare är man inte bara”bloggare” utan så mycket mer. Nu när det skrivs mycket om The Influencer Convention och branschorganisationen Influencers of Sweden hoppas jag fler och fler ansluter sig och tillsammans med oss framhäver influencer-branschen och vårat arbete. Fy f*n, vad lärorikt detta var!

5 reaktioner på ”The Influencer Convention 2017 – två dagar om influencer marketing

  1. Sanna skriver:

    Så roligt att läsa om dina intryck från helgen! Eftersom jag valde att inte åka, är jag förstås extra nyfiken på hur det var och vilka lärdomar det gav. Fick du några tips som du vill implementera direkt i ditt frilansande?

    • Caroline skriver:

      Svår fråga! Det är framför allt fyra lärdomar jag kommer på just nu;

      Som bloggare tyckte jag att det kändes skönt att få en bekräftelse på att jag faktiskt redan har mer än grundläggande kunskaper inom programmering och hur man arbetar i Trello samt praktiserar Getting Things Done-metoden. Men sedan är ju jag ett kontrollfreak och älskar listor och planeringar så det kanske inte är så konstigt.

      Jag fick även en påminnelse om att jag faktiskt har rätt att skapa det liv jag vill ha (dvs driva eget företag och blogga), istället för att försöka passa in i en mall som de flesta andra (dvs att ha ett ”riktigt jobb”), för det passar kanske inte alla. Just nu tvekar jag om hur jag ska göra; om jag ska kombinera företaget med en anställning (trots att jag egentligen inte vill det), det kommer ett inlägg om detta någon gång nu i maj =). Men jag tror att när jag väl har bestämt mig för att satsa 100% på företaget, och därmed klurat ut mer vad jag vill arbeta med, varför samt hur det ska gå till, så kan jag gå mycket längre.

      Det jag insåg som frilansande skribent är att jag bör stå på mig lite mer, inse mitt faktiskt värde och att faktiskt våga ha en röst. Detta var något Underbara Clara pratade om; hon sade att din röst är din Unique Selling Point. Att inte vara rädd för att ha en åsikt, skapa uppmärksamhet eller göra folk upprörda.

      Till sist tar jag med mig det här med att omge sig med eller i alla fall lyssna mer på likasinnade som peppar en i det man gör, vilket verkligen skedde under konferensen. Att prata med andra som förstår ens situation, kan hjälpa en och inte ser ner på en. Alla har rätt till en åsikt, men vi behöver inte lyssna på de som inte tycker som oss, som är avundsjuka eller tror att de vet bättre än oss.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *