Tre frukosttips för dig som saknar inspiration på morgonen

Tre frukosttips för dig som saknar inspiration på morgonen, glutenfri frukost

Nu är det ett bra tag sedan jag delade med mig av tips på god och mättande frukost, det var i oktober jag gjorde det senast. Idag bjuder jag därför på tre frukosttips – samtliga glutenfria för att passa personer med känslig mage eller glutenintolerans! Om du saknar inspiration till vad du ska äta på morgonen så ska du läsa hela inlägget för att få förslag på goda frukostar!

ROSTAT GLUTENFRITT BRÖD MED ÄGGRÖRA, SMÅ TOMATER SAMT SPENAT OCH RUCCULABLAD, glutenfri frukost

Rostat glutenfritt bröd med äggröra, små tomater samt spenat och rucculablad

Jag äter inte helt glutenfri kost eftersom jag inte är glutenintolerans, men jag märker att magen mår bättre utan gluten. Så jag blev riktigt glad när jag hittade ett glutenfritt rostbröd djupt in i frysen. Det i kombination med den krämiga äggröran var riktigt gott – så gott att jag verkligen måste komma ihåg att äta detta oftare.

HAVREGRYN-, CHIA- OCH SESAMFRÖNSSGRÖT MED BANAN, TRANBÄR, HACKADE MANDLAR, glutenfri frukost

HAVREGRYN-, CHIA- OCH SESAMFRÖNSSGRÖT MED BANAN, TRANBÄR, HACKADE MANDLAR

Jag gör sällan min havregrynsgröt på bara havregryn och vatten. Oftast mosar jag ner en banan, häller ner lite chiafrön och smaksätter med kanel – ibland händer det till och med att jag knäcker ner ett ägg för att göra gröten krämigare . Fast jag har inte i allt detta samtidigt! Till gröten drack jag te med smak av blåa bär – en klar favorit!

CHIAPUDDING MED BANAN OCH HACKADE PUMPAFRÖN

Chiapudding med banan och hackade pumpafrön

Just chiapudding brukar jag inte äta särskilt ofta eftersom jag sällan får till rätt konsistens på den. Men när jag väl lyckas så älskar jag det! Det kan ta ett tag att vänja sig vid den slajmiga konsistensen men det är inget jag påverkas av. Jag smaksätter min chiapudding med vaniljsocker och serverar den med bär eller frukt.

2 thoughts on “Tre frukosttips för dig som saknar inspiration på morgonen

  1. Beautiful Life says:

    Chiapudding har jag faktiskt aldrig provat att göra egen här hemma! Däremot brukar jag röra i mosad banan och ett rått ägg i gröten, det är en favvo hos mig! 🙂

    Tack för alla trevliga frukosttips!

    /Anna

    • Caroline says:

      Du måste prova chiapudding! Så enkelt att fixa ihop på kvällen och sedan låta det stå för att stelna i kylskåpet över natten. På morgonen är det bara att ta fram puddingen och plocka fram bär eller frukt. Mättar länge men konsistensen kan kännas lite skum i början. Annars kan du prova overnight oats (som man kan ha chiafrön i), som min syster har fastnat för den senaste tiden. Jag själv har bara smakat en sked av det men det räckte för mig.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *