Bokrecension – Fyren mellan haven

fyren mellan haven m. l. stedman

Tom återvänder hem till Australien efter fyra år vid första världskrigets västfront. Han tar anställning som fyrvaktare och flyttar till  Janus Rock, en  ö en halv dagresa från kusten, tillsammans med frun Isabel.  En dag spolas en båt upp på stranden med en död man och ett levande spädbarn. Tom och Isabel, som genomgått tre missfall, behåller barnet och uppfotrar som deras egen. Det är först två år senare, när de återvänder till fastlandet, som paret inser att den händelse som gett deras tillvaro en mening samtidigt slagit en annan människas liv i spillror.

Jag tycker om att läsa böcker som utspelar sig runt krigen, mellan 1900 – 1950-talet. Man levde på ett helt annat sätt då, utan internet, telefon, sociala medier eller elektricitet. Man levde, istället för det som vi gör nu för tiden, nu hänger vi mest med. I den första delen av boken får man följa Tom när han återvänder till sitt hemland. Han försöker bearbeta sina upplevelser från kriget – han överlevde men hans många av hans kamrater gjorde inte det. Först när han träffar Isabel, som han sedan gifter sig med, börjar han blicka framåt. De flyttar ut till ön med fyren och vill starta en familj men ödet vill annat.

De bor helt själva på en ö med begränsad kontakt med fastlandet, de arbetar för att överleva, och när det lilla spädbarnet dyker upp i en båt uppfostrar de henne som sin egen. Men flera år senare inser de plötsligt att genom att behålla det lilla flickebarnet för att själva bli lyckliga gjorde de andra människor olyckliga.

Den här boken var väldigt bra. Man vill veta hur det går för Tom och Isabel vilket leder till att man snabbt läser ut boken. Jag tycker att den berör många allvarliga teman samtidigt – längtan efter ett barn, ångest efter kriget, hur man kan blanda ihop vad som är rätt och fel. Vill ni läsa en bra bok, så välj denna!