Diskussionerna om influencer-yrket fortsätter

Idag vill jag prata lite om influencerbranschen. I år är det nämligen tre år sedan jag blev medlem i Influencers of Sweden, en intresseorganisation för sociala medier-influencers. När jag skriver detta så är det också måndag och Linda Hörnfeldt, influencersstrateg och grundaren av Influencers of Sweden, medverkar i i TV4:s Nyhetsmorgon och pratar om vad en influencer egentligen är (inslaget kan du se HÄR). Detta fick mig att fundera lite om branschen. Om du är nyfiken på mina tankar så är det bara att fortsätta läsa hela inlägget!

Vi är Branschkollegor – inte konkurrenter

En professionell influencer vet, precis som andra entreprenörer, att de personer andra kanske ser som konkurrenter snarare är branschkollegor istället – och att vi tillsammans påverkar branschen. Alla aktörer är unika vilket gör att det inte finns några konkurrenter.  När du inser det och kör ditt eget race då blir allt annat som jobbet innebär lite enklare.

När jag var på konferensen The Influencer Convention förra våren så träffade jag för första gången många av de influencers jag följer, gillar och inspireras av i verkligheten. Vi som var där vill påverka branschen till det bättre och det kan vi göra genom att prata om våra jobb. Att berätta om vad det innebär och att prata både om om höjdpunkterna och om utmaningarna för att sprida sanningen och slå hål på fördomar.

Personliga varumärken skapade utifrån passioner

Visst är det rätt coolt att vi nu har en bransch där personer bygger sina varumärken utifrån sina passioner? Utan passion håller inte arbetet i längden – det har jag lärt mig efter att ha jobbat i  branscher som inte passat mig. Du blir så mycket bättre på ditt jobb om du trivs med det. Och alla kan inte eller är inte lämpliga för att exempelvis jobba inom vården…).

Nu går det till och med att utbilda sig till influencer. Gymnasieprogram som utbildar ungdomar i entreprenörskap, journalistik och media förbereder de för framtidens jobb. Men för att bli en influencer/påverkare krävs mer än en endast en teoretisk utbildning. Det är sedan länge accepterat att bland annat sport- och medieprofiler gör samarbeten med företag och varumärken; så varför ska inte sociala medier-influencers, som faktiskt byggt upp sina personliga varumärken från grunden, få göra samma sak?

INFLUENCER ÄR ETT RIKTIGT YRKE, PÅ FULLASTE ALLVAR

Frågan om influencers verkligen är ett yrke eller inte är en vattendelare och jag betonar det jag sagt tidigare; gör din research innan du ser ner på någon annans arbete. Det är inte förrän du själv provat det som du inser vad det faktiskt innebär. Och för att bli en framgångsrik influencer krävs faktiskt mer arbete än vad många tror.

Jag rekommenderar alla som är nyfikna på det här med att göra en karriär online att läsa Linda Hörnfeldts nya bok Yrke: Influencer. Den riktar sig till de som vill bli influencers – och hon som själv bloggat sedan 2001 vet vad hon pratar om. Genom boken och Influencers of Swedens hemsida utbildas influencers bland annat i att bygga ett starkt varumärke, vårda relationen med målgruppen, ta rimligt betalt (nej, en schampoflaska är aldrig en rimlig ersättning) och att följa marknadsföringslagar och skatteregler. Det här är verkligen vad branschen behöver!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *