Inlägget innehåller annonslänkar, läs mer i min PR-policy
De senaste åren har fler och fler profiler inom sociala medier gett ut egna böcker. Bokförlagen har insett att dagens målgrupper är intresserade av att både få veta mer och få mer material skapat om de personer de följer varje dag. Själv är jag tveksam till när till exempel skådespelare eller artister ger ut böcker om matlagning eller träning. Dessa sociala media-profiler däremot ger ut böcker om ämnen de faktiskt redan pratar eller skriver om i sociala medier vilket jag anser är mer lämpligt.
Ett sätt att öka läsarintresset hos nya målgrupper
Kanske är det lättare att få kontakt med bokförlag och få egna böcker sålda när man redan är en offentlig person som många känner igen. Att hålla i en bok känns också mer som att man producerat något fysiskt istället för att jobba med sociala medier, som man ju inte riktigt kan ta på.
Det här kan vara ett sätt att få fler att faktiskt läsa fysiska böcker. Många, framför allt ungdomar, har inte tid att läsa en tung bok utan vill ha information snabbt. En bok, oavsett om det handlar om en roman eller facklitteratur, skriven av en känd mediaprofil har redan kommit en bit på den uppförsbacke som många andra böcker av okända eller nya författare måste kämpa för att stiga på.
Alla är inte födda att bli författare
Men det är skillnad mellan att jobba i sociala medier och att skriva en bok. Med hjälp av förlagsredaktionen anpassas manuset för branschen. Hur mycket som faktiskt är mediaprofilerna egna ord är svårt att säga, och även om förlagen kanske behandlar annorlunda än andra författare, så har profilerna rätt att få sitt manus granskat och kommenterat av förlagen som vilka andra författare. Målet är ju att boken ska bli så bra den bara kan bli.
I och med att trenden om att ge ut egna böcker ökar tycker jag att frågan om varför man vill ge ut en bok är viktigare än någonsin. Ser man det som nästa steg i karriären med målet att dela med sig av information för att ge tips och råd till sina följare så är det okej men man bör inte ge ut en bok bara för att ge ut en bok.
Fem profiler som blivit författare
Clara Henrys har skrivit en bok, Ja jag har mens, hur så?, om ett ämne som hon ofta pratar om på sin Youtube-kanal. Samma sak gäller Therese Lindgren som fått uppmaningar av sina följare på Youtube att berätta mer om sin erfarenhet av psykiska ohälsa – resultatet blev boken Ibland mår jag inte så bra. Flora Wiström, som bloggar om bland annat skrivande och feminism och som jobbar som frilansskribent har gett ut en roman, Stanna, om livsavgörande kärlek.
Även utomlands ser denna trend ut att öka. Zoe ’Zoella’ Suggs och Estée ’Essie Button’ Lalonde har gett ut en romanserie, Girl Online, respektive en bok om stil och livsstil, Bloom.
Bildkällor: Penguin Books, Forum Bokförlag, Bonnier Carlsen Bokförlag