Måndagens träning för underkroppen

träning med kettlebell

I måndags tyckte jag att det var dags att träna på riktigt för första gången sedan jag opererades för blindtarmsinflammation. Jag har gått ut på promenader och sprungit en liten runda i skogen sen dess men nu var det dags för styrketräning. Det blev fokus på rumpa, ben och rygg. Till min hjälp hade jag en kettlebell, en skivstång, en träpinne, en pilatesboll, en hantel och ett hopprep.

Det känns ändå skönt att ha lite träningsredskap hemma – träning behöver ju inte alltid betyda att man åker iväg till gymmet. Redan på kvällen samma dag började jag känna mig stel i framsida lår, rumpa och vader och dagen efter kom träningsvärken. Jag hade nästan glömt bort hur det kändes men det gick över efter några dagar.

Uppvärmning

5 min hopprep

Träning

10 reps av följande övningar

Kettlebell High Pull – 8 kg
Marklyft – 5 kg
Envadspress med hantel – 2 kg
Latsdrag med gummiband
Sidoutfall med hantel – 2 kg
Kettlebells Swings – 8 kg
Ryggresningar på pilatesboll
Baksida lårcurl på pilatesboll
Knäböj med träpinne
Knäböj med vikter under hälarna

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *