Tre laktosfria frukostar och en laktosfri månad

När man har IBS kan det vara ett riktigt detektivarbete att ta reda på vilken slags mat som magen reagerar negativt mot. Även om inte  testerna mot gluten- och laktosintolerant visar positivt så kan man vara känslig mot detta. Jag kommer nu under hela juni prova att utesluta laktos från min kost för att kolla om det fungerar bättre. Idag visar jag därför tre frukostar jag ätit nu i veckan som är helt laktosfria.

Jag äter egentligen inte så stora mängder av mat som innehåller laktos; jag dricker till exempel sällan mjölk men äter yoghurt lite då och då. Grädde, däremot, finns i ganska mycket som man inte tänker på och är lite svårare att undvika. Att undvika laktos helt är svårt så jag är glad att det finns alternativ som passar laktosintoleranta så de inte behöver begränsa vad de äter alltför mycket.

I början av juli kommer jag skriva ett inlägg om mina upplevelser, för er som är nyfikna.

Laktosfri frukost: Weetabix med laktosfri mjölk, jorgubbar och båbär, en kopp te samt en laktosfri smoothie

Weetabix med laktosfri mjölk, jorgubbar och blåbär, en kopp te samt en laktosfri jordgubbssmoothie

Laktosfri frukost: Glutenfria rostade bröd med smör, skinka och gurka, en kopp te, ett glas juice och laktosfri smoothie med chiapudding

Glutenfria rostade bröd med smör, skinka och gurka, en kopp te, ett glas juice och laktosfri jordgubbssmoothie med chiapudding

Laktosfri frukost: Chiapudding med mandelmjölk, hackade mandlar och mandelspån samt en kopp te

Chiapudding med mandelmjölk, hackade mandlar och mandelspån samt en kopp te

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *