Jag älskar att skapa planeringar 💖. Dessutom är jag bloggare och publicerar regelbundet innehåll i mina sociala kanaler. Då är det ju ganska naturligt att jag även har en redaktionell kalender där jag planerar innehållet som ska publiceras. Läs hela inlägget för att ta del av hur jag gör detta samt se hur jag arbetar i online-verktyget Trello.
Uppdaterar min redaktionella kalender varje månad
Min övergripande redaktionella kalender (aka innehållsplanering aka content calendar) skapar jag varje år i januari för ett helt år framåt. Då skissar jag löst det jag vill publicera och ungefär när på året det ska ske. Mer om detta kan du läsa genom att klicka på länken nedan.
↠ Lästips: Planera ditt innehåll med en redaktionell kalender
Jag har också som rutin att månadsvis uppdatera och fylla ut den redaktionella kalendern, planera mer noggrannt exakt vad jag ska publicera, vilket datum samt i vilken kanal. Detta gör jag den sista lördagen varje månad – vilket betyder att det är dags igen nu på lördag 😉
↠ Vill du hoppa direkt till avsnittet som handlar om hur jag arbetar i Trello? Klicka HÄR.
Det börjar med en titt i almanackan
I almanackan samt temadagskalendern ser jag vad som händer den kommande månaden. Vilka dagar känner jag för att uppmärksamma och skriva om? Vilka dagar känns relevanta för min nisch? Vad kan min läsare vara intresserade av?
Vad har jag personligen inplanerat?
Därefter kollar jag i min privata almanacka för att se vad jag har inplanerat och vilka dagar som är speciella för just mig. I januari var det till exempel 6 år sen jag lämnade blod för första gången, och så råkade även den här bloggen fylla 13 år. Men inget av detta kände jag riktigt för att uppmärksamma.
Fokuserar på månadens blogginlägg
För mig är min blogg min huvudkanal – det är där jag lägger det mesta av mitt fokus – och jag publicerar ett nytt blogginlägg varje månad. Jag bestämmer därför först vad månadens blogginlägg ska handla om för att sen gå vidare till mina andra kanaler.
Varje år den 2/1 är det World Introvert Day, det läste jag i temadagskalendern. Introversion är ju ett av ämnena jag brukar skriva om, så då bestämde jag att månadens blogginlägg ska handla om just detta – utifrån ett mer personligt perspektiv 😀.
↠ Lästips: Att skriva blogginlägg – min process i 8 steg
Sammankoppla inlägg i olika kanaler till varandra genom teman
Jag vill även publicera mer inlägg i mina andra sociala kanaler om introversion och bestämde mig därför för att tillägna alla inlägg jag publicerar på Facebook, Instagram och Story i januari åt detta ämne. Det betydde att både publicera nytt och uppmärksamma gammalt innehåll för att göra fler människor medvetna om vad det innebär att vara introvert.
Så här kan det se ut när jag gör min innehållsplanering
Min planering gör jag i onlinetjänsten Trello. I Trello skapar du olika anslagstavlor (boards) som du fyller med listor som du döper till vad du vill. Varje lista fyller du sedan med olika kort som du i sin tur kan fylla med information.
Min redaktionella kalender i Trello
Mina listor består av årets alla månader, där jag skapar enskilda kort för varje inlägg jag planerar att publicera. Samtliga kort (inlägg) tilldelas:
↠ Ett datum när inlägget ska publiceras
↠ Färgetiketter beroende på vilken kanal inlägget ska publiceras i
↠ En checklista så jag kan hålla koll på hur långt jag kommit med inlägget
När jag uppdaterar min innehållsplanering varje månad så tar jag bort korten jag skapade för månaden förra året och fyller istället listan med nya kort.
Kalender-funktionen är min favorit 👍
Alla kort som jag satt en deadline på dyker upp i den här kalendern. Det är egentligen här jag håller till mest när gör min innehållsplanering. Det är enkelt att flytta på kort om det behövs och jag ser tydligt vilka inlägg som ska publiceras i vilka kanaler och på vilket datum.
Planera varje inlägg mer ingående
Om jag klickar på ett kort så öppnar jag det och kan se mer ingående vad det består av. Här har jag till exempel skapat checklistor för de olika kanalerna, jag kan lägga till bilagor och skapa en mall av kortet så jag kan återanvända det. När jag publicerat/tidsinställt ett inlägg så öppnar jag kortet, bockar i Publicera/Tidsinställ-rutan i checklistan – och fokuserar sen på nästa inlägg som ska publiceras.
Hur jobbar du med en redaktionell kalender?
Du som bloggar och/eller skapar innehåll i sociala medier, planerar du ditt innehåll eller uppdaterar du lite mer spontant och när du känner för det? Vilket verktyg använder du för att planera ditt innehåll? Gillar du också Trello eller har du något annan tjänst att tipsa om?