Jag har länge funderat på att spara mina bilder och dokument i olika gratis lagringstjänster i molnet istället för att bara spara det på USB (jag kan väl inte vara den enda som gör så fortfarande?). Möjligheten att kunna nå det jag sparar i olika enheter lockar mycket men framför allt det här med att ha en kopia på det som är viktigt för mig utifall datorn eller mobilen skulle krascha.
Så jag har kollat upp vilka tjänster som erbjuder detta och jämfört dem. Nu, sex månader senare, har jag fortfarande inte bestämt mig. Ärligt talat så litar jag inte fullt på företagen som erbjuder onlinelagring. Eller så är det bara så att jag inte vågar lita på dem. Allt som allt har jag i alla fall blivit lite mer misstänksam mot tjänster på nätet som är ”gratis”.
Gratis betyder oftast inte helt gratis
Efter att ha läst Fredrik Alveréns bok Såld på nätet: Priset du betalar för gratis har jag blivit lite mer fundersam kring den här gratiskulturen som finns. Det finns så mycket vi kan göra gratis på nätet nu för tiden – läsa tidningar och bloggar, använda sociala medier, titta på videoklipp, lyssna på musik och mycket mer.
Visst, i många av dessa tjänster får vi stå ut med reklam vi inte är intresserade av men i de flesta fallen accepterar vi detta eftersom det är gratis. Men visst är det så att reklam och annonser fungerar lite annorlunda nu för tiden jämfört med tidigare? Hur kan de sidor vi besöker på nätet veta så mycket om vilka vi är och vad vi är intresserade av?
Dina besök på nätet spåras och du är aldrig anonym
Förutom den information du själv lägger ut om dig själv så lämnas information ut av din dator eller telefon. Webbsidor sparar information om ditt surfbeteende, vad du söker och klickar på, när du köper något och vilka du kommunicerar med.
Det är den här personliga informationen som blir valutan du betalat med på internet. Företagen måste ju tjäna pengar på något sätt och om inte vi – användarna – betalar, vem gör det då? Det viktigaste företagen kan få av sina användare är information. Det måste ju pågå något bakom scenen för hur kan företagen annars kunna gå med vinst och fortsätta växa?
Informationen om dig säljs till andra företag för att kunna rikta reklam som du känner dig träffad av och som så småning om resulterar i att du spenderar mer verkliga pengar. Så det är kanske inte så att vi är kunder utan istället varan som säljs. Men vad kan vi egentligen förvänta oss av företag som erbjuder sina tjänster gratis?
Fyra lärdomar från boken Såld på nätet
Syftet med boken Såld på nätet är nog inte att skrämma oss utan snarare att få oss att bli mer medvetna om vad som faktiskt sker och skulle kunna hända. Författaren informerar om riskerna med att din information sparas och sprids och vad företagen använder din information till. Jag uppskattade verkligen den här boken och vill dela med mig av två lärdomar jag tar med mig från den plus två som jag själv vill lägga till och tycker är viktiga.
1. Tänk efter innan du nappar på gratis-erbjudanden
Oftast är gratis-erbjudanden inte helt gratis. Om du inte betalar med pengar som valuta så sker det på annat sätt. Frågan är bara vilket? Fråga dig alltid ”Hur kan det vara gratis?” och ”Kan det verkligen vara värt det?”.
2. Försvara din dator och mobil
Installera tillägg i webbläsare som hjälper dig att hålla koll på hur du spåras, radera cookies regelbundet för att ta bort kopplingen mellan dig och företag samt surfa i inkognitoläge.
3. Läs användarvillkoren
Sociala medier och andra företag ljuger (oftast) inte för användarna på nätet – så vi har egentligen ingen rätt att känna oss lurade. Faktum är att många företag ofta är öppna med hur de arbetar och sparar information om dig. Men ofta ser vi det inte.
4. Var restriktiv med vad du lägger upp och spara information lokalt istället
Gör ett aktivt val och lägg inte upp information du inte vill ska sparas och spridas. Genom att ha filer sparade lokalt hos dig, till exempel i USB eller extern hårddisk, har du full kontroll på dem.