Bloggstatistik över ett år

bloggstatistik carolinewm.se

Att ha en blogg är ju oftast riktigt roligt men ibland känns det lite som att jag skriver för mig själv. Jag började mäta statistik på bloggen via Google Analytict i januari 2014 och nu när ett år har gått kan det vara intressant att se vad det har gett för resultat.

Tabellen över användare (unika besökare) berättar att jag hade besöksrekord i maj. I november gick jag ner från att ha bloggat varje dag till att blogga varannan dag, något som också märkt på att antalet besökare har minskat under vintern. Däremot har antal sidvisningar (hur många gånger min blogg visats/uppdaterats av läsare) ökat under hösten, med en rekordsiffra under september, något som överraskar mig.

Detta betyder att även om bloggen hade färre läsare under hösten/vintern så gjorde de besökarna flera besök, till exempel för att läsa i arkivet eller kommentera. Antalet nya besökare till bloggen har inte varierat lika mycket, dock. Men ett genomsnitt på 62% nya läsare visar att mer än hälften av besökarna som besöker bloggen gör det för första gången, vilket var mer än jag trodde.

Ett sätt att mäta besökarnas aktivitet är att undersöka antal kommentarer. Av bloggens tio kategorier dominerar Mat & recept, Övrigt, Tankar och Ytliga saker, vilket tolkas som att läsarna är mest intresserad av dessa områden. Tabellen över inlägg med flest kommentarer visar också att inlägg som jag delat eller marknadsfört på olika sätt har flest kommentarer.

bloggstatistik carolinewm.se

Förutom denna statistik kan Google Analytics även berätta för mig varifrån besökarna främst kommer från, Västerås (27%), Stockholm (12%) och Eskilstuna (5), vilka webbläsare de använder, Google Chrome (48%) och Internet Explorer (23%) samt vilket kön de har, kvinnor (86%) och män (14%).

Jag kan även se hur besökarnas hittat min blogg samt hur de rör sig på den. Genom sökord som gulliga hundar, lindahls kvarg, glutenfria produkter, real techniques hm pris samt sista schampo har min blogg dykt upp i Googles sökresultat och dirigerat min blogg till läsarna. De inlägg som haft flest sidvisningar handlar om mat, skönhet och inredning, ytterligare ett tecken på att det är ämnen som intresserar och lockar besökarna.

Genom att analysera statistik på det här sättet kan man göra nya mål för bloggen. Jag känner personligen att jag bloggar om för många ämnen men jag vet inte riktigt hur jag ska nischa mig eftersom jag har så många olika intressen. Ska jag lyssna på läsarna eller fortsätta skriva om det jag själv gillar? Om man vill börja tjäna pengar på bloggen, vilket jag vill, är det besökarna som är viktigast. Men jag känner samtidigt att så länge jag tycker att det jag gör är roligt så ska jag fortsätta med det.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *