I maj meddelade PostNord att de startat en tävling, Mitt frimärke (#mittfrimärke), där svenskarna själva äntligen kan få bidra med bilder till kommande frimärken. Totalt sju bilder ska väljas ut. Genom att hashtagga bilden med #mittfrimärke på Instagram är du med i tävlingen som avslutas 12 augusti. Därefter utser PostNord 20 finalbilder som presenteras på mittfrimärke.se där svenska folket får rösta fram tre vinnarbilder. Resterande fyra utses av juryn. Den 14 november presenteras vinnarna och frimärkena kommer släppas för försäljning i maj 2017.
Man får tycka vad man vill om PostNord men det här är ett exempel på riktigt bra marknadsföring. Att engagera sina kunder och sin målgrupp skapar ett snack – vem vill inte se sitt foto på ett frimärke, liksom? Instagram är ju ett medium som används mycket, som dessutom är enkelt att använda, och många lägger upp ögonblicksbilder där.
I ett pressmeddelande berättar Per Ljungberg, kommunikationschef för PostNord Sverige att ”Instagramtävlingen #mittfrimärke sammankopplar kraften i den fysiska försändelsen med social och digital kommunikation. Frimärksmotiven har alltid speglat den aktuella Sverigebilden och det känns därför extra roligt att de nya motiven helt och hållet kommer från svenskarna själva.”
Innan du bestämmer dig för att delta – läs detta
Innan du bestämmer dig för att delta tycker jag nog att du ska ta en titt på kraven som ställs på deltagarna och deras bidrag. Att man måste bo i Sverige och vara över 18 år är inga konstigheter – inte heller att du måste äga rättigheterna för bilden. Den får inte ha publicerats i kommersiella sammahang tidigare och eventuella personer på bilden måste godkänna att du använder bilden i tävlingen och att den kan komma att tryckas som frimärke.
Nu kommer vi till det jag tycker alla som vill delta i tävlingen ska tänka på. För de vinnande bidragen kommer PostNord erhållas upphovsrätt i form av nyttjanderätt till fotot som förlaga till frimärke och till andra frimärksprodukter, samt i form av reproduktionsrätt i reklam- och marknadsföringssammanhang. Om du vinner måste du därmed överlåta dina rättigheter till bilden till PostNord som får använda den vidare till reklam.
Vissserligen kommer fotots upphovsman (- eller kvinna) anges i anslutning till frimärket, och vinnarna får 5 000 kr (skattepliktigt), men om du vinner tävlingen kommer fotot sluta vara ditt. 5 000 kr är ändå ganska mycket pengar men det hade förmodligen kostat PostNord mer att anlita en professionell fotograf för de nya frimärksfotona.
Tycker du att det vore roligt att se ditt foto på frimärken, så varför inte gå in på mittfrimarke.se och läs mer om tävlingen! Här ger PostNord även tips på saker att tänka på innan du publicerar ditt bidrag.
Källa: Mitt frimärke – PostNord