Inlägget innehåller pressutskick, läs mer i min PR-policy
Känner du att du vill starta det nya året med att en gång för alla bli mer effektiv och ordningssam? Att äntligen få det där gjort som du skjutit upp alltför länge? Att känna att du har koll på läget och kan lägga mer tid på sådant som är viktigt för dig?
Då skulle jag rekommendera att du läser boken Få det gjort! av effektivitetsguden David Allen. Allen skapade den så kallade GTD-metoden (Getting Things Done) som människor världen över upptäcker och anammar för att skapa mer stress- och ångestfria arbeten och privatliv. Det är svårt att tro att en bok kan förändra liv men den här kan nästan det.
Eller den kan snarare förändra hur vi tänker kring vardagseffektivitet. Nu vill jag inte avslöja för mycket utan rekommenderar er att läsa boken själva. I det här inlägget sammanfattar jag kort vad GTD-metoden går ut på. Och förvänta er flera inlägg på bloggen om produktivitet framöver – för om det är något jag fått från denna bok (förutom massor av insikter och tips på bra verktyg och metoder) så är det ett ökat intresse för produktivitet och personlig utveckling.
”Att planera situationer kan få saker att hända fortare, bättre och mer framgångsrikt.”
INFORMATIONSÖVERFLÖD + STRESS = KAOS
Vi lever i en mer komplicerad värld idag. Vi har kanske bättre livskvalitet (eller har vi verkligen det?) än förr men vi har desto mer stress och tar på oss mer arbete än nödvändigt – vi vill ju vara så många som möjligt till lags, eller hur? Samtidigt som gränsen mellan vad som är jobb och privatliv suddas ut mer och mer så får vi konstant nya intryck i och med sociala medier och våra uppkopplade liv.
Det är svårare att faktiskt se resultatet av vårt arbete vilket leder till att vi tar på oss mer arbete och blir mer stressade – en ond cirkel som kan verka omöjlig att bryta. Det vi släpper in i vår psykologiska och mentala värld (det Allen benämner som stoff) måste dock ta vägen någonstans – annars exploderar vi.
Men, håll ut – det är inte omöjligt!
Så får du det gjort! – Fem stora lärdomar från boken
Allen lär oss hur vi samlar in information, bearbetar och organiserar den, fattar beslut och vad som ska göras samt genomför aktiviteter. Helt enkelt – hur du kan få det gjort! Det här är de fem största lärdomarna som jag tar med mig från boken.
Gör det nu!
David Allen menar att saker som tar mindre än två minuter att göra ska göras genast. Risken är annars att de glöms bort och aldrig blir gjorda. Det är oftast de här småsakerna som vi undviker att göra för att vi tror att de är svårare och mer tidskrävande än vad de egentligen är. Men faktum är att fler saker än vad du tror går att göra på den korta tiden. Saker som tar längre tid ska schemaläggas för att göras vid ett senare tillfälle.
Arbeta mer med visualisering
Först när du skapar klara önskade utfall så kan du föreställa dig dem och arbeta mot dem. Jag har snuddat vid detta område tidigare på min blogg, men jag säger det igen: Hur ska du kunna göra något om du inte vet hur du vill att slutresultatet av det ska bli? Genom att visualisera kan vi också föreställa oss vad som kan gå fel – och på så sätt försöka förhindra det på bästa sätt.
”Att avgöra vad som kan gå mest fel i en situation är ibland det bästa sättet att få de bästa ideérna om hur man ska göra ett misslyckande till en framgång.”
Fråga dig själv: Vad är nästa aktivitet?
Hur ofta har du inte tittat på din att göra-lista och inte ens förstått vad du menade med det du skrivit upp (vad betyder däck?) Att konkretisera och bryta upp aktivitetet i mindre delar når du kärnan till det du faktiskt ska göra. Om du behöver nya däck till bilen ska du ställa dig frågan om vad nästa aktivitet är. Det är kanske att kolla på webben efter verkstäder och priser? Då ska du skriva upp det istället för däck på att göra-listan. Vänta inte med att tänka ut nästa aktivitet tills det blir akut dags att ringa efter en bärgningsbil!
Samla aktiviteter i olika listor i ett system (OBS! Inte din hjärna!)
Allen upprepar att hjärnan inte ska användas för att lagra information utan för att fokusera på att faktiskt göra saker. Genom att få ut tankarna från huvudet kan du också få fler idéer i processen att se sakerna på ett papper. Samla aktiviteterna i ett system med listor utifrån olika sammanhang (tillgänglig tid, energi, plats, sällskap, att göra vid datorn osv.). Då kan du enkelt ta fram Tid-listan när du har lite tid över eller Att göra vid datorn-listan när du sitter vid datorn.
Ha ett veckomöte med dig själv
Jag har sparat det som Allen kallar för Veckogenomgång till sist, men det är nog det viktigaste – enligt min mening – som du kan göra för att få koll på läget. Att regelbundet, förslagsvis en gång i veckan, sätta sig och kolla igenom kalendern, dina att göra-listor och system för att uppdatera och organisera dem är verkligen något som fler borde göra.
Allen liknar det vid att rensa sin arbetsplats på jobbet dagarna innan semestern – nu nollstället vi läget och känner oss nöjda över vår insats. Vi tittar både fram och bak i kalendern och planerar kortsiktigt för framtiden för att få våra långsiktiga mål uppfyllda. Visst känns det bra att planera medans det fortfarande finns tid istället för att behöva stressa vilket skapar kaos och sällan bra resultat?
”När du börjar få saker att hända börjar du även tro på att du kan få saker att hända. Och DET får saker att hända”.
Tack Forum Bokförlag för recensionsexemplaret!