8 verktyg jag använder som företagare och bloggare

8 verktyg för onlineföretagare och bloggare: WordPress, Bloglovin, Google Analytics, Trello, Canva, Pixlr Editor, Facebook Instagram

Om vi alla tänker efter så kommer vi nog på vissa verktyg, program eller system som vi behöver för att över huvud taget kunna göra våra jobb. Som egenföretagare som bedriver sin verksamhet online har jag turen att inte behöva köpa massor av program eller verktyg för att kunna jobba. Jag har dessutom bloggat i snart nio år och provat en hel del. Idag tänkte jag därför visa er några av de tjänster jag använder mest. Många känner ni säkert till sedan tidigare men jag hoppas att ni även hittar några nya favoriter!

Alla de tjänster och verktyg jag tipsar om idag är gratis – förutom WordPress.org, som kräver ett webbhotell. Webbhotell erbjuds av en rad olika företag och finns i olika prisklasser.

Bloggande

WordPress
Jag bloggar via egen installation av WordPress, så utan WordPress hade jag inte haft någon blogg. Jag flyttade från en gratis bloggportal till WordPress i juli 2016 och jag har inte ångrat mig en sekund. Det känns så bra att nu ha full kontroll över min egen blogg.

Google Analytics
Den första dagen varje månad analyserar jag statistik över bloggen för föregående månad via Google Analytics som jag sedan för in i ett Excel-dokument. Det handlar bland annat om antalet besökare (även vilket kön de har, ålder samt var de bor), sidvisningar, hur besökarna hittade bloggen samt vilka inlägg som är populärast.

Trello
Trello är ett verktyg som jag använder för att planera mina blogginlägg och även för att strukturera vad som ska göras i mitt företag. Här samlar jag ideér på blogginlägg och ordnar upp projekt jag ska genomföra. Jag använder även de uppgifter jag lagt in i Trello som underlag när jag veckoplanerar på söndagar.

Bloglovin’
För att hantera alla bloggar jag följer använder jag Bloglovin’. Jag tror inte jag behöver förklara så ingående vad Bloglovin’ är; men för er som aldrig har hört talas om det så kan du prenumerera på bloggar för att slippa gå in på dem varje dag för att titta om de uppdaterats.

foto- och bildredigering

Pixlr
Pixlr erbjuder flera online-fotoredigeringstjänster och jag har använt de i många år nu – ett tecken på att det fungerar riktigt bra. Jag ljusar främst upp mina foton, vilket gör att jag inte behöver mer komplicerade program som Adobe Photoshop, som annars är rätt vanligt men som kostar en del.

Canva
Om Pixlr Editor är ett verktyg för att redigera foton så är Canva ett verktyg för att skapa layout och design. Här skapar jag enkelt bilder som den till det här inlägget. Man drar och släpper objekten och kan även välja bland ett stort antal bilder, typsnitt och oändligt antal färger att lägga in i sin design.

Sociala medier

Facebook
Facebook är jag med i några grupper som handlar om bloggande och företagande, bland annat Influencers of Sweden (intresseorganisationen för social media influencers) samt Eget företag – Tips, samarbeten, råd och frågor.  Varje gång jag publicerat ett nytt blogginlägg delas det också till bloggens Facebook-sida, så gå gärna in och gilla den!

Instagram
Instagram blandar jag innehåll från både bloggen och vardagen. Jag försöker uppdatera några gånger i veckan och det går ganska bra. Dock upplever jag att jag har svårt att hitta en röd tråd i hur jag redigerar bilderna – men det kommer så småningom.

Övrigt

Till saker som bokföring använder jag inget program – jag gör detta manuellt istället. Där är jag lite traditionell, främst eftersom mitt företag fortfarande är väldigt småskaligt så jag har inget behov för program. Jag gör fakturor i Excel (varför komplicera det, liksom?), som för övrigt är det program i Office-paketet jag använder mest, förutom Word.

Nu en fråga till er; vilka program eller verktyg använder ni i ert jobb, företagande eller bloggande? Har ni några tips så dela gärna  i en kommentar!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *