Chiapudding med banan och soygurt

chiapudding med banan och Planti soygurt

Jag äter inte vanlig yoghurt särskilt ofta – max någon gång i veckan faktiskt. Smaksatt yoghurt är för söt och naturell yoghurt kan däremot vara för syrlig. Dessutom tror jag inte att min mage tycker om laktos i stora mängder så jag använder yoghurt i små mängder i smoothies snarare än att äta det i en stor skål. Men nu tror jag att jag har hittat ett alternativ till vanlig yoghurt.

Via Smartson så har jag nämligen fått prova Plantis nya ekologiska soygurt med smak av jordgubbar och smultron, som är yoghurt gjord på soja och dessutom helt laktosfri. Jag varvade soygurten med banan och chiapudding och åt till frukost – riktigt gott och faktiskt mer mättande än vad man kan tro! Hade jag inte vetat att det var gjort på soja hade jag aldrig kunnat gissa det – det smakar exakt likadant som vanlig smaksatt yoghurt.

Kanske att den har pyttelite sojasmak men för mig som redan är bekant med sojabaserade produkter så är det knappt något jag lägger märke till längre. Soygurt är lite dyrare än vanlig yoghurt, vilket drar ner betyget lite för mig, men jag kommer absolut prova denna igen.

Har ni provat andra laktosfria alternativ till yoghurt och mjölk som ni gillar så får ni gärna tipsa mig!

CHIAPUDDING MED BANAN OCH SOYGURT

3,5 msk chiafrön
1,5 dl kokosmjölk
1 banan
Planti Soygurt

Blanda chiafrön med kokosmjölken i en skål. Blanda lite då och då och låt stå i kylskåpet över natten. Ta ut chiapuddingen från kylen dagen efter. Skiva en banan och ta fram ett glas. Varva chiapudding, banan och soygurten i glaset. Klart!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *