Därför ska du bli en morgonmänniska (och så blir du det)

Så blir du en morgonmänniska

Har du tänkt på att samhället är uppbyggt på att vi alla ska vara morgonmänniskor? Jag själv har alltid identifierat mig som morgonmänniska men det betyder inte att inte jag uppskattar sovmorgonar. Tvärtom. Morgonen har blivit lite av en speciell stund och jag upplever själv att jag får mer gjort på morgonen än kvällen.

Läs vidare för att få fyra tips på hur du kan lättare kan gå upp tidigt på morgonen och få mer gjort – och samtidigt ta det lite lugnare!

Oavsett när på dagen du går upp så gör vi det alla någon gång och alla gör det på olika sätt. Några (inkluderat mig själv) vaknar av sig själv medans andra behöver väckarklockor, några ligger kvar ett tag medans andra kastar sig upp från sängen. En morgon kan se ut på många olika sätt.

Det kan vara svårt att tvinga sig till något som inte känns bra. Undersök därför dina vanor och lyssna på din kropp för att lära känna den bättre. En sak som är säker är att din kropp gillar rutiner – den gillar att veta vad som ska hända. Så gör din kropp nöjd genom att skapa en trivsam morgonrutin.

Fyra steg i hur du blir en morgonmänniska

Se fram emot att gå upp tidigt

Det är aldrig roligt att gå upp tidigt om du känner dig tvingad att göra det. Skapa därför någon slags morot som gör att du vill gå upp tidigt: Ligg kvar i sängen några minuter och scrolla igenom sociala medier, gör i ordning en god och  hälsosam frukost eller träna yoga för att stretcha igenom kroppen. Din belöning kan vara i princip vad som helst och det är bara du som kan veta vad som gäller just för dig. Att gå upp tidigt varje morgon blir till slut lika självklart som belöningen du får av att göra det.

Släpp in ljus och andas frisk luft

När det blir ljust vill kroppen vakna – det är så de är byggda att fungera. Så för att du ska gå upp tidigt behövs ljus – naturligt (vilket är ganska svårt så här på vinterhalvåret…) eller onaturligt. Då förstår hjärnan att det är dags att vakna. Passa också på att andas frisk luft för att vakna på riktigt; öppna ett fönster i några minuter eller ta en kortare promenad. För det finns väl inget bättre än den friska morgonluften?

Bli mindre distraherad på morgonen

Tänk dig att du ska åka till jobbet halv åtta på morgonen. Föreställer du dig bilköer, röda trafikljus och överfulla bussar? Det gör inte jag (ytterligare en fördel med att jobba hemifrån, men nu ska jag inte glida ifrån ämnet). En fördel med att vakna och gå upp tidigt är att du kommer igång före alla andra. Det är nu du ska passa på att göra saker utan att bli störd – inga telefonsamtal, inga mejl att svara på – ingen stress. Det är bevisat att morgonmänniskor är mer produktiva. Utnyttja stillheten och passa på att fokusera på ditt arbete medans alla andra sover.

Gör det jobbigaste först

Det här tror jag många har svårt med; det lockar mer att göra det roliga först än det jobbiga. Men faktum är att du bör ta tag i det jobbigaste först för att få det överstökat medans du fortfarande har tid och energi. Annars finns risken att det inte blir gjorda alls. För att knyta ihop lite med föregående rubrik – du är som mest koncentrerad på förmiddagen, innan du hunnit ta in nya intryck och fyllt huvudet med andra tankar. När det jobbigaste är gjort kan du med gott samvete jobba lite mer avslappnat resten av dagen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *