Fem tips för nybörjare på gymmet

Fem tips för nybörjare på gymmet

Första gången jag satte min fot i ett gym var det läskigt, riktigt läskigt. Ett gäng svettiga människor som tar i och lyfter tunga vikter. Någon stönar när han går ner i en knäböj, någon värmer upp med lite militärpress, någon stretchar vaderna. De är alla där för att bli starkare och hälsosammare och hålla sig friska.

Jag har tränat på gym nu i snart ett år men trots detta känner jag mig ibland obekväm på gymmet. Man känner sig uttittad, är rädd för att göra fel eller se dum ut. Men om man istället tittar sig omkring så upptäcker man att de flesta är upptagna med sin egen grej och när man inser det är det lättare att själv bli det också.

Du är där för att träna och du har lika stor rätt att vara där som de andra. Här kommer fem tips för er som är nyfikna på att börja träna på gym – några saker som jag tipsar er att tänka på för att bli mer självsäkra på gymmet.

1. Bli inspirerad av andra

Börja läsa träningsbloggar för att hitta motivation och inspiration. Några av mina favoriter är Fitspooration, Ida Warg och Linn Löwes. Prova övningar som de tipsar om eller varför inte starta en egen blogg för att dokumentera din träning och inspirera andra? Titta på Youtube-kanaler som handlar om träning, jag gillar XHIT Daily, POP Sugar Fitness och Blogilates.

2. Åk aldrig till gymmet innan du bestämd vad du ska träna

Åk aldrig iväg till gymmet utan att ha bestämt i förväg vad du ska träna, då kommer det förmodligen inte gå så bra. Det är i alla fall min erfarenhet. Jag bestämmer alltid vilka muskelgrupper jag ska träna innan och har en lista med övningar i mobilen som jag följer. Runt 10 olika övningar per träningspass tycker jag är lagom.

Sedan skriver jag alltid upp hur många repetitioner och set jag gör och vilka vikter jag använder. Då är det lättare att ta lite tyngre nästa gång för att uvecklas och bli starkare. Några sidor jag rekommenderar för att lära sig nya övningar är Styrkelabbet samt Fitnesskolan.

3. Hitta en bra träningsrutin och fortsätt hålla den även när det går trögt

Det jag tycker har varit svårt med träningen är att bestämma hur jag skulle lägga upp träningen – hur ofta jag vill träna samt vilka muskelgrupper jag vill träna på vilka dagar. Jag har provat att både dela upp det i över- och underkroppspass samt 3-split, det beror på hur många gånger i veckan man är villig att träna.

Jag får alltid träningsvärk, oavsett hur ofta jag tränar och hur hårt det blir, så det känns ibland som att jag hellre vill vila kroppen vissa dagar, men man kan ju träna lätt istället. Det handlar om att hitta en slags rutin, då blir träningen lättare.

4. Testa dig fram och gör träningen rolig

I början kan det vara svårt att känna sig motiverad när man tränar, det är lätt att hoppa över träningspassen. Se istället den perioden som en testa på-period. Prova den där träningsmaskinen som ser lite läskig ut, testa om du klarar 5 kg i bicepscurl (bara för skojs skull), prova att ställa in sitsen till benpressen så du kan det till nästa gång. Titta dig omkring – kanske hittar du träningskompisar eller nya favoritövningar?

Man måste ju anstränga sig lite för att bli starkare och utvecklas. Fortsätt kämpa även om det går trögt, för till slut kommer det bli roligt. För mig blev det roligt att träna först efter sex månader. Tycker man att det går lättare på morgonen än kvällen, åk iväg på morgonen då. Gör de övningar du älskar istället för att tvinga dig igenom de som är svåra, som du inte klarar av eller som helt enkelt är tråkiga.

5. Ha mål med träningen och utvärdera för att bli bättre

Jag har en träningsbok där jag inför varje ny månad skriver ner olika mål, både inom träning och mat. Nu i oktober ska jag till exempel komma igång med att träna efter jobbet samt undvika godis. Om jag uppfyller dessa mål får jag en belöning som jag bestämt i förväg. För att se om jag uppnått målen gör jag en utvärdering i slutet av månaden – hur har det gått, vad har varit bra och dåligt.

Jag tycker om att ta en månad i taget och ha bestämda mål, både allmäna (t.ex. dricka mer vatten och ät mer protein eller träna två gånger i veckan) och specifika (t.ex. ät inget godis alls, ta 15 kg i marklyft). Sen är jag en sån person som gillar att skriva listor och dokumentera saker, så det passar helt enkelt mig perfekt. För att hitta inspiration till träningsmål, kolla gärna på SVTs serie Träna med Kalle.

Har ni några andra tips för nybörjare på gymmet, förutom de jag tagit upp?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *