Maj månad bara flög förbi – och helt pötsligt är det sommar! Det jag minns från maj var att jag klippte håret, försökte komma igång med träningen igen, läste en bok om prokrastinering och började lyssna mer på poddar.
MÅNADENS HÖJDPUNKT
I maj lunchade jag med en föredetta kollega i Eskilstuna. Det var alldeles för länge sedan vi sågs så det var roligt att ses igen. Efter ett annat möte hemma i Västerås med en annan person fick jag komplimanger om att det är så häftigt att jag startat eget – vilket gav mitt självförtroende en rejäl boost. Jag klippte även av mer än halva mitt hår men före det deltog jag på Mitt Företag-mässan. I slutet av månaden blev jag intervjuad av Influencers of Sweden, Sveriges branschorganisation för social media influencers, för deras Instagramkonto.
Månadens projekt
Det här med att komma igång med träningen igen har varit månadens projekt. Lite lättare styrketräning, cykling och promenader; det är tråkigt (och jobbigt) så här i början eftersom det var länge sedan men det var verkligen på tiden.
MÅNADENS seger
När jag var i Eskilstuna så parkerade jag i ett parkeringshus helt själv för första gången, och det blev inte tokigt, faktiskt. Jag hade varit där förut och kört med en passagerare men det var lite läskigt att göra det helt själv. Men det som verkligen känns som månadens seger var att jag för en gångs skull kände mig nöjd med mitt hår efter att jag klippt mig.
Månadens mat
I maj tillät jag mig själv att äta godis och choklad igen, efter ett uppehåll på tre månader. Så då smakade jag på choklad jag köpte när jag var i Edinburgh i mars, bland annat Aero, som innehåller en mintfyllning. Jag älskar mint så detta var en höjdare! Jag har även druckit mycket av Tropicanas äppeljuice, som jag har nämnt tidigare i en månadslista. Den här juicen är inte så där sur som många äpplejuicer kan vara, utan påminner mer om äppelmos i smaken.
MÅNADENS KULTUR
Jag har ägnat mycket tid åt att läsa boken Jag ska bara – Konsten att få det gjort i tid, av tidscoachen Dorotea Pettersson. Det här med prokrastinering är något många känner igen sig i, och i boken förklaras också teorier om varför man gör det samt hur man kan bli bättre på att planera och få saker gjorda.
MÅNADENS LÄRDOM
I maj har jag lärt mig att faktiskt våga satsa på det som jag vill göra och det som känns rätt. Det handlar om bestämma vart jag är på väg och klura ut vägen dit. Att faktiskt inte fundera så mycket (något jag gör fortfarande) utan bara köra på. Att våga prova, att inte vara rädd för att mislyckas och att aktivt arbeta för att komma dit jag vill.
Månadens favoritprodukt/tjänst
Två (eller det är tre, beroende på hur man ser det) skönhetsfavoriter har varit parfymen Be Delicious Fresh Blossom av DKNY samt den nya duschkrämen och body lotionen som Therese Lindgren gett ut i samarbete med CCS. Parfymen doftar precis lagom blommigt och duschkrämen och body lotionen exakt som jordgubbar med vaniljglass.
Jag har även laddat ner en poddapp till mobilen och via den lyssnat på Fråga vad du vill med P3. Ett riktigt roligt program där lyssnarna kan ställa frågor till gästerna, som kan vara allt från privatdetektiv, frisör och dammsugarförsäljare till flygvärdinna, brandman och präst. Jag vill även tipsa om en webbkurs, Bli pilot i ditt liv, där du får hjälp att förstå vad som är viktigt i ditt liv, vad du vill och hur du sätter mål för att komma dit. Den här kursen har fått mig att fokusera på i vilken riktning jag vill att både mitt liv och företag ska ta.
MÅNADENS LÄNKKÄRLEK
Therese Lindgren – Att starta och driva eget företag
Therese, som har fler än 530 000 prenumeranter på Youtube, har gjort en riktigt bra video i samarbete med Unionen Egenföretagare där hon berättar om sin egen resa som egenföretagare. Therese ger tips på saker hon själv hade velat veta när hon startade och säger även att hon tror att hälften av de som drömmer om att starta eget faktiskt tar sig i kragen och vågar göra det. Både hon och jag är en av dem, vilket gör mig riktigt stolt!
Sanna Rosell – WORKSHOP: SKRIV OM RESOR OCH ÄVENTYR
Sanna skriver om resor (något hon är mycket duktig på) och ger i det här inlägget tips på saker du kan tänka på när du ska börja skriva om resor och äventyr. Det handlar om att strukturera texten, beskriva människor, miljöer och detaljer, undvika klichéerna samt att skriva personligt.
Linda Hörnfeldt ”La Linda” – HOW NOT TO DO INFLUENCER OUTREACH
Linda är VD och grundare av branschorganisationen Influencers of Sweden – så om någon kan det här med infuencer marketing och sociala medier så är det hon. Därför är det lite ironiskt att även hon får mejl med skruttiga erbjudanden till sin blogg från företag om ”samarbeten”och ”ambassadörskap”, där företaget/produkterna saknar relevans till bloggen, ersättningen är i form av produkter och hon uppmuntras att inte följa marknadsföringslagen. I det här inlägget ryter hon ifrån rejält (heja Linda, en stor tumme upp till det!) och förklarar hur man inte ska närma sig influencers.
MÅNADENS MEST BESÖKTA INLÄGG
1. 8 verktyg jag använder som företagare och bloggare
2. 5 lärdomar från evenemanget Så bygger du ditt drömföretag
3. Att göra en månadsutvärdering + en liten present till er!
Vad roligt att du nämner min skrivguide här! Hoppas den har varit till hjälp, även om jag vet att du har stenkoll på att skapa text så det blir intressant och personligt!
Ja, absolut! Det där med att skapa scener som i en film låter smart – det vill jag försöka mig på mera.