Oktober började med en ny design på bloggen och möten som stärkte mitt självförtroende. Jag har nu varit egenföretagare i två månader och gjort många saker för första gången, bland annat bokfört (vilket faktiskt är ganska roligt!). Till slut har jag också insett (återigen) att jag måste börja där jag är idag för att komma fram dit jag vill.
Månadens höjdpunkt
Först och främst bytte jag design på bloggen. Nu känns det lite mer som något jag trivs med och som jag även tror lockar till läsning mer än tidigare. Den nya designen är dessutom anpassad för mobilen – något som borde glädja de 30% av besökarna som läser bloggen via mobilen. I mitten av månaden hade jag några möten inbokade och jag påbörjade också en utbildning i digital marknadsföring. Jag delade ut mitt visitkort till flera personer vid de här tillfällena och det kändes verkligen bra.
Månadens projekt
Jag har nu varit egenföretagare i två månader och det har gått otroligt fort. Månadens projekt har varit att faktiskt komma igång att arbeta i företaget. Det tog lång tid för mig att planera och faktiskt bestämma mig för att starta eget och jag vill inte ha lika lång startsträcka för att faktiskt komma igång i företaget. Ibland känner jag mig fortfarande överväldigad och lite ensam – det finns så mycket som jag kan sätta igång med att jag inte riktigt vet vart jag ska börja. Det gäller väl bara att göra något varje dag som till slut leder till att det blir som jag vill.
Månadens seger
Månadens seger har också med företaget att göra. Jag har fått hjälp av en familjemedlem att bokföra och skicka in min allra första momsdeklaration. Det här var ju riktigt roligt och det kändes verkligen som att jag nu har gjort det jag ska göra hittills när det gäller bokföringen. Jag är även glad över att jag bytte design, något jag förberedde mycket för under förra månaden.
Månadens mat
Den här månaden har jag provat lite annan mat än vanligt. Först köpte jag alla fyra varianter av Karl Fazers nya serie med chokladkakor, Travel – där den med mintsmak blev en riktig favorit. Konstigt nog gillade jag även den med kaffesmak, trots att jag verkligen hatar vanligt kaffe. Jag har även druckit mycket tropisk fruktjuice. Just juice tycker jag är lite knepigt – det är ofta ganska starkt men denna var lite mer söt och passade mig bra.
Månadens kultur
I oktober släppte den amerikanska sångerskan Regina Spektor sitt sjunde album. Jag har lyssnat igenom det och försökt hitta någon bra låt, men jag tror att jag har vuxit ifrån hennes musik. Det känns lite konstigt, jag vill tycka om låtarna, men de kanske kräver att man ska lyssna på de fler gånger för att gilla dem. På fredag- och lördagskvällar har jag börja se på Agatha Chistie’s Poirot på tv, lite pensionärsvarning, jag vet, men jag är väl sån. En brittisk serie som utspelar sig på 30-talet med snygga kläder och inredning som dessutom är full av spänning och lite humor är perfekt för mig!
Månadens lärdom
Det blir mycket prat om företaget men eftersom det fortfarande är nytt för mig så har jag många tankar kring det. Jag har upptäckt att det är lättare att nätverka med nya kontakter än att upprätthålla kontakten med gamla, något jag måste bli bättre på. Jag vet också att jag blickar för långt fram – jag har tydliga mål och drömmar och jag vill vara där redan nu. Så att inse att jag faktiskt måste börja någonstans och jobba mig framåt – jag måste börja där jag är idag för att komma fram dit jag vill – det är något jag tar med mig från oktober månad.
Månadens favoritprodukt/tjänst
I början av månaden, innan det började bli kallare på allvar, använde jag en ny slags cardigankappa-grej som jag nyligen köpt. Det var tillräckligt varmt ute för att inte ha en riktig jacka men jag ville ha något som ändå värmde. Jag har även använt mitt nya läppstift, som jag visade i detta inlägg, som har en perfekt nyans för hösten.
Månadens länkkärlek
Denna månad vill jag dela med mig av två inlägg på Better Bloggers hemsida. Better Bloggers (som för övrigt nyligen bytt namn till Influencers of Sweden) är Sveriges första yrkesnätverk för bloggare och social media influencers.
Du annonsmärker fel på Instagram
Om du är verksam i sociala medier-branschen kan du inte ha missat debatten om smygreklam. I det här inlägget kan du läsa om hur viktigt det är att man direkt och tydligt informerar för läsarna att det handlar om marknadsföring. Det är särskilt viktigt att de större profilerna skärper sig med detta eftersom de är många mindre profilers förebilder och påverkar branschen mer.
Tech thursday: Så kodar du ett sponsor-meddelande i CSS
Som en fortsättning på inlägget ovan har jag gjort ett försök att förtydliga vilka av mina inlägg som innehåller pressutskick och annonslänkar. Tidigare informerade jag detta i form av bilder som inte anpassades när man läste bloggen via mobilen. Numera utgår jag från denna guide vilket innebär att jag använder mig av en kodsnutt med text istället för bild, viket också passar in i den nya designen bättre.
Månadens mest besökta inlägg
1. Chiapudding med banan och soygurt
2. En ny bloggdesign
3. Tre tips på hur du kan anpassa dig bättre till vintertid