Att komma igång med träningen

I mitt inlägg om mina träningsmål berättade jag om att jag började träna regelbundet i augusti. Jag fick en kommentar till det inlägget om att jag var duktig – det kändes bra. Jag har nu fortsatt träna regelbundet, jag går promenader, cyklar och ger mig ut på joggingturer några gånger i veckan. Jag har ofta velat kunna göra det men inte gjort det – jag har bara varit lite lat, tror jag. Jag gillade idén på att vara hälsosam och röra på mig, men jag gillade inte tanken på att behöva bli svettig och anstränga mig.

Så jag vet inte vad som hände nu i somras. Jag och syrran bestämde oss för att ha en sockerfri vecka – inget godis, inga kakor eller bakverk och ingen läsk. Det gick så bra att vi fortsatte veckan efter, vi hade tappat suget på sötsaker. Vi började gå promenader före frukost några gånger i veckan, det kändes verkligen som en bra start på dagen.

Efter ett tag började vi jogga i ett mycket långsamt tempo och satsade på att jogga hela sträckan. Det var först förra veckan som vi kände att det inte längre var jobbigt att jogga den sträckan, så vi höjde tempot lite. Jag och syrran försöker ge oss ut för att springa varje söndag, det känns bra att ha en fast dag så gör det. Resten av veckan kan vi träna vad vi känner för, men varje söndag ska vi ut och jogga.

Så mitt tips för er som har försökt att träna flera gånger men som inte får till det: bestäm er för det och bara gör det! Sluta tänk på en massa saker, knyt på er gympaskorna och gå ut på en promenad. Känn den friska luften, solskenet mot dina armar och glöm inte att andas. Kom ihåg den stunden senare när vintern kommer och vägarna är täckta med is och snö. Passa på att komma igång nu innan det blir för kallt.

Istället för att åka bil eller buss till jobbet, ta cykeln. Jag försöker ofta cykla ner till stan när jag ska iväg på nåt ärende (en sträcka på totalt ca 11 km) istället för att åka buss, då sparar jag ju också pengar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *