”Influencers… Hur kan de få så mycket gratis prylar och tjäna pengar på att lägga upp bilder på Instagram och skriva blogginlägg? De låter sig köpas av företag, tar varje chans de kan få till att tjäna pengar och går inte att lita på längre. De borde skaffa sig ett riktigt arbete och inse att man måste jobba hårt för sin lön!”
Kritiken mot oss bloggare och influencers ser ofta ut så här. Att vi inte jobbar på riktigt som alla andra – på det sätt som man ska göra – för att få tjäna vårt levebröd. Det finns så många felaktiga fördomar om influencers att många utanför branschen har svårt att skilja sanning från rena påståenden. En del influencers är kanske inte helt ärliga men de flesta av oss jobbar hårt och tar vårt arbete på stort allvar.
Jag tycker att det är en självklarhet att inte klanka ner på någon annans arbete förrän man vet vad det egentligen innebär eller till och med har provat det själv. Därför blir jag glad när influencers ryter ifrån och förklarar vilket arbete som faktiskt ligger bakom en Instagrambild, ett blogginlägg eller ett samarbete med ett företag. Tillsammans tar vi kål på fördomarna om denna relativt nya bransch!
Det är ett av världens roligaste arbete
Det är slitsamt att vara influencer, särskilt om du arbetar själv, vilket inte är ovanligt. Influencern, ensam, representerar en helt företag. Du antar rollen som chef, ekonomi- och försäljningsansvarig, förhandlare, marknadsförare, skribent, fotograf och är dessutom företagets ansikte utåt. Men om du tycker att det är intressant, och det förutsätter jag att du tycker för annars skulle du nog inte syssla med det, så är det ett riktigt roligt jobb.
Alla passar inte att bli influencers. Att åka runt på ärenden, lägga upp dagens outfit-bilder, delta på pressfrukostar, få sponsrade produkter eller tjänster eller att hålla i tävlingar låter kanske roligt och angenämt men dessa aktiviteter i sig skapar ingen framgångrik blogg och ger ingen inkomst. Detta ansvar ligger nämligen på influencern själv. Arbetet som influencer innebär också andra arbetsuppgifter som inte är lika trevliga.
Att vara influencer skulle kunna vara enkelt; men det är det inte
Det skulle kunna ta tio minuter att skriva ett blogginlägg eller fem minuter att fota och lägga upp en Instagram-bild. Det skulle kunna gå så fort – men det gör det sällan. Det är inte bara att skriva lite eller att knäppa av en bild. Det finns så mycket mer arbete bakom som faktiskt inte syns. Däremot märks detta arbete i slutresultatet.
”Vad läsarna inte förstår är att det kan krävas fyrtionio misslyckade bilder för att få till en enda lyckad.”
Följarna vill se det glammiga slutresultatet. Men de förstår kanske inte att blogginlägg som tar tio minuter att skriva ihop sällan blir bra. Och arbetet med ett blogginlägg är inte klart bara för att det är publicerat. Vad läsarna inte förstår är att det kan krävas fyrtionio misslyckade bilder för att få till en enda lyckad. Men samtidigt är det inte influencerns jobb att leverera en perfekt bild av sitt liv – att hitta balansen för vad som är lagom är också svårt.
Det krävs kunskap för att skapa ett spännande innehåll med en tydlig nisch
Vem som helst som lärt sig skriva kan ju skriva; men att förvandla ord och meningar till intressant innehåll och skapa en tydlig struktur i texterna är svårare. De flesta kan utan större svårigheter knäppa av en bild med mobilen eller kameran; men att arrangera motiv, behärska kamerans inställningar, redigera bilder och ha ett sinne för färg och form är svårare. Och att skapa och bibehålla en röd tråd i sitt innehåll tar längre tid än vad man kanske kan tro.
Att gå på sponsrade restaurangbesök eller ta emot gratis produkter skapar inte automatiskt bra innehåll. Det är vad influencern producerar utifrån detta som blir innehållet. Influencers är kreatörer. Kreationen kanske tar formen av i ett samarbete där ett företag informerar om sina produkter och influencern delar med sig av tips som intresserar läsarna. Allt ska kopplas till nischen och vara relvant för influencerns olika kanaler.
följarna betyder allt och tid är alltid pengar
En framgångsrik influencer förstår att följarna är det viktigaste som finns. För vad är en blogg utan läsare eller sociala medier-konton utan några följare? En framgångssrik influencer gör ett aktivt val att endast samarbeta med företag de kan stå för, vars erbjudande är av intresse för följarna. Om influencern tjänar pengar via sina kanaler så finns det alltid tre parter som ska värdesätta samarbetet; influencern själv, företaget influencerns samarbetar med samt influencerns följare.
”En framgångsrik influencer förstår att följarna är det viktigaste som finns.”
Det tar tid att skapa innehåll – tid är pengar. Vi influencers får oftast lägga mer tid på att kämpa mot fördomarna och för vårt egna värde än att koncentrera oss på det vi är bäst på. Som läsare är det gratis att besöka bloggar; det är nämligen influencer själv som betalar med sin tid. Det är bland annat därför många influencers samarbetar med företag – för att kunna skapa nytt innehåll och samtidigt spendera tid på sina kanaler.
det gäller att vara påläst om branschen och ha skinn på näsan
Visst går det att bli rik som influencer men det är långt ifrån alla erbjudanden från företag som är seriösa, relevanta eller ens lagliga. För att inte riskera en skattesmäll eller att bryta mot marknadsföringslagen är det viktigt att läsa på vilka regler som gäller. Och även att faktiskt stå upp för det som är viktigt.
Det är roligt att fler och fler företag upptäcker fördelarna med att arbeta med influencers. Här finns ju personer som påverkar en intresserad målgrupp; ett perfekt tillfälle för företag att marknadsföra sig, med andra ord. Detta innebär också att vi har våra följares trovärdighet. Om vi behandlas orättvist så kan vi berätta om detta för en stor grupp människor via våra sociala kanaler. Någon företag som kommer med krassa erbjudanden ibland inte tänker på.
influencern som gör ett arbete åt ett företag förtjänar ersättning
Ibland förstår jag faktiskt inte hur man inte kan se att influencers faktiskt genomför ett arbete – de utför riktiga tjänster. De hjälper företag att skapa uppmärksamhet kring sina produkter eller tjänster och de agerar skribenter och fotografer genom sina texter och bilder. Varför ses då skribent och fotograf som ett riktigt yrke men inte influencer? Varför förväntas influencern acceptera produkter som lön när varken en skribent eller fotograf skulle göra det?
”Varför förväntas influencern acceptera produkter som lön när varken en skribent eller fotograf skulle göra det?”
Så, ja, det är ett hårt arbete att jobba som influencer
Det är klart att vi ibland klagar över att jobbet är stressigt och att det är mycket att göra – för det är det, precis som på vilket annat jobb som helst! Ibland jobbar vi mer än 8 timmar per dag. Att ständigt vara uppkopplad, ta emot kommentarer av olika slag, att drabbas av skrivkramp och förhandla med en envis kund är jobbigt men det vägs upp av att bokföra en efterlängtad inbetalning, bli uppmärksammad av en annan influencer eller få beröm för sitt arbete.
Vi influencers kanske inte arbetar på det sätt som man vanligtvis tänker sig att ett arbete ska vara; men vi jobbar på, vi betalar skatt och försörjer oss själva.
Och till alla som tycker att influencers får lön för att roa sig säger jag: Prova själv innan du uttalar dig!