Som publicist i sociala medier kan det ibland vara svårt att veta när det är som mest optimalt att publicera material. Det handlar om att hitta en balans mellan din egen förmåga och hur dina följare beter sig. Nu i dagarna är det ett år sedan jag skaffade Instagram; och jag har ännu inte riktigt kommit underfund med vilken tid som är mest lämpligast för mig. Förutom att kontakta vinnaren i min målarboktävling idag så ska jag också klura lite på detta ämne. Här kommer lite tips på hur jag tänker att du kan ta reda på vad som passar bäst för dig och dina kanaler.
Därför bör du ta reda på när dina besökare besöker dina sociala medier
Jag anser att vare sig du driver ett företags- eller hobbykonto i sociala medier så kan du ha stor nytta av att veta när dina följare besöker just dina kanaler. Det är allmänt känt att ju mer du postar desto fler följare, kommentarer eller likes kan du få. Egentligen är det rätt logiskt; ju tätare uppdateringar – desto fler kan se dem. Men du vill inte posta så mycket att du spammar dina följare.
Så, hur tar du reda på vad som är lagom?
1. fråga dina följare
Börja med att fråga din målgrupp; Hur ofta tycker ni är lagom att jag uppdaterar, när på dagen brukar ni besöka till exempel Instagram och Facebook? Det är trots allt de som är din målgrupp och mottagare. Tänk efter hur ofta du själv tycker du är lagom att andra uppdaterar sina sociala medier? Många kollar sociala medier i mobilen på väg till eller från jobbet – något du som publicist kan utnyttja. När börjar det kännas spammigt, då? Tycker du själv att andra spammar ditt Instagram-flöde med fem bilder varje dag så bör du själv kanske inte vara så aktiv.
2. Använd analysprogram
På Instagram får du tillgång till statistik över ditt konto om du har ett företagskonto (vilket faktiskt inte kräver ett företag – ett tips!) och fler än 100 följare. Med en sida på Facebook kan du bland annat se hur många personer dina inlägg når, hur många som gillar dem, samt vilken tid på dygnet de är inloggade. Driver du en blogg rekommenderar jag dig att använda Google Analytics för detaljerad statistik över dina besökare och deras beteende.
All denna statistik är riktigt användbar när du ska bestämma dig för vilken tid och vilka dagar du ska uppdatera dina sociala medier. Du ser när dina inlägg delas, får flest likes av dina följare och du bör även fundera på när du själv har tid att interagera med dem. Ju mer exponering dina kanaler får; desto större chans att dina följare interagerar med inlägg och därmed också vill få respons.
3. Testa och experimentera
Nu är det dags att exprimentera lite och testa teorin. Ge det ganska lång tid, gärna flera veckor, och prova att uppdatera vid olika tider på olika dagar. Det handlar om att lära känna dina följares vanor. För statisitik i Excel och skriv upp vilken dag och tid du uppdaterar samt hur dina följare då beter sig.
Säger dina följare att tidig eftermiddag är tiden då de brukar besöka Instagram, testa då om det verkligen stämmer. Lägg upp en bild vid den tiden varje dag i en vecka och den åttonde dagen lägger du istället upp den på morgonen. Skiljer sig den bilden jämfört med de andra när det gäller antal visningar, likes eller kommentarer? Vilka slutsatser kan du dra från det?
4.Tänk långsiktigt
Tillämpa en frekvens som du kan behålla i längden. Får du helt plötsligt slut på inläggsidéer efter att ha uppdaterat tre gånger varje dag i en hel månad är det förmodligen dags att skruva ner på tempot lite. Det ska vara hållbart eftersom dina följare förväntar sig regelbundenhet från din sida. Nu är det även lämpligt att fundera på om du ska posta när de flesta andra gör det (det vill säga runt kl. 8, 17 och 21) eller när det istället är mindre konkurrens (till exempel kl. 10)?
varsågod – en sammanfattning!
Högerklicka för att spara bilden nedan och följ råden för att komma underfund med när du bör uppdatera dina sociala medier. Och kom ihåg – det är du själv som bestämmer hur du ska göra (och du behöver inte göra som alla andra)!