I december tog jag fram kalendern, en penna, massor av papper och post-it-lappar och satte mig ner på köksgolvet. Det var dags att uppdatera min redaktionell kalender för 2018; att planera det övergripande innehållet till bloggen och skissa på en publiceringskalender. Det blev ett lite större projekt än vad jag trodde från början men jag lyckades. Så idag vill jag dela mig av hur jag gjorde det – för att inspirera dig som bloggar eller driver eget företag att prova detta själv.
Men först; vad är egentligen en redaktionell kalender?
Det är något som kan användas av alla som arbetar med olika slags innehåll som ska produceras och publiceras, ofta i olika kanaler. Det är vanligt att bloggare och egenföretagare har en sådan kalender att utgå från i sitt innehållsskapande och sin marknadsföring. En redaktionell kalender kan ses som en mall, där du planerar det du ska publicera, men den lämnar även plats för lite spontanitet. Jobbar du med den regelbundet så har du en bra rutin för innehållsplanering.
Jag använder onlineverktyget Trello, som är gratis, där kan du skapa olika anslagstavlor med listor som du kan fylla med kort. Allt kan du sedan se i en kalendervy – mycket smart! – och komma åt allt på vilken enhet som helst (men jag föredrar datorn). Om du inte redan har skapat en social media-strategi och en publiceringsplan så rekommenderar jag dig att göra det. Där formulerar du nämligen saker som din målgrupp, dina mål och vilka ämnen du vill beröra vilket kan underlätta när du planerar och försöker komma på nytt innehåll.
3 anledningar till varför du bör använda en redaktionell kalender
- Du får en bra och strukturerad översikt över dina kanaler och innehållet du planerar att publicera – det blir mindre rörigt, helt enkelt
- Du undviker stress genom att i god tid planera och förbereda så att dina sociala kanaler inte blir lidande om du drabbas av skrivkramp eller inspirationsbrist
- Du skapar värde för din målgrupp genom en blandning av innehåll när du planerar långsiktigt – istället för att uppdatera sporadiskt lite här och lite där
Så här gör du en redaktionell kalender
Innan du börjar: Förbered dig!
Om du har en stor kalender (förslagsvis en väggkalender) så ta fram den. Om inte, så skriv ner årets månader på A4-papper och lägg de framför dig. Ta fram en bordskalender, post-it lappar, en penna och eventuellt fler papper. Nu kör vi!
Kika igenom kalendern
Titta igenom kalendern efter högtider, temadagar, personliga händelser eller milstolpar som kan vara aktuella att skapa innehåll kring. Vad kan vara aktuellt under de olika årstiderna? I februari har vi till exempel alla hjärtans dag och i augusti är det skolstart; kan du publicera något relaterat till detta? Allt du kommer på skriver du på post-it lappar och lägger i en hög. Här gäller det att brainstorma och att inte värdera det du skriver.
Sortera post-it lapparna utifrån kanaler
Om du ser din blogg/hemsida som huvudkanal så börja med att sortera ut lapparna som kan passa in där, för att sedan bygga material i de andra kanalerna kring bloggen. En del innehåll kanske passar bättre på Instagram, medans längre inlägg känns mer hemma på bloggen/hemsidan.
Dags att fördela innehållet över året
Beta av post-it lapparna en efter en och placera ut de i månaderna där de passar in. Gå sedan vidare till dina andra sociala kanaler, Facebook, Instagram, Youtube, LinkedIn osv. Det är svårt att fylla kalendern långt fram i tiden så fokusera på de närmaste månaderna i nuläget. När du är klar kan du skriva rent detta i Trello, i en kalender eller vilket verktyg du nu föredrar att använda. Finns det post-it lappar kvar som inte gick att placera ut – så gå vidare till nästa steg.
Skapa en innehållsbank
Det innehåll du inte lyckats placera ut över året samlar du i en innehållssbank (jag har skapat en enskild anslagstavla i Trello för just detta ändamål). När du får skrivkramp eller saknar inspiration så är det bara att plocka därifrån, och tvärtom – när du får en idé så skriver du in den i banken.
Använder du en redaktionell kalender till din blogg eller ditt företag? Kommentera gärna och tipsa också mig om andra program eller appar som har med planering, struktur och listor att gära!
Jag har provat att ha en kalender i Google, men kände att jag inte trivdes med det. Tycker det blir för mycket att planera en hel månad, om inte mer framåt. Satte mig istället ned för några veckor sedan och skrev en veckoplan för en vecka åt gången.
Det känner jag funkar för mig.
Idéer för nya inlägg skriver jag ner i mobilen. Det blir så spretigt om jag ska hålla på med Post It – lappar, kalender och lägga in allt på Trello t.ex. Det blir för mycket. Jag trivs bättre när allt är samlat på ett ställe. Behöver då inte hoppa mellan olika kalendrar och appar.
Vad kul att du har en teknik som fungerar för dig! För mig fungerar det jättebra att göra en grovskiss med hjälp av en redaktionell kalender en gång om året. Sen kan jag flytta omkring lite i planeringen och lägga till eller dra bort saker vid behov. Men jag försöker ha den kommande månaden planerad så jag kan fota, börja skissa på innehållet och skriva i lugn och ro. Det gäller att man känner sig för vad som fungerar bäst för en själv 😉
Wow vad bra! 😀
Vad roligt att du gillar inlägget!