Så skapar du en social media-strategi

Så skapar du en social media-strategi

Det är inte ovanligt att bloggare och egenföretagare skapar konton i sociala medier för sin blogg eller sitt företag. Det är ett smart sätt att marknadsföra sig på och sprida sitt innehåll. Men hur börjar man egentligen? Svaret ligger i en så kallad social media-strategi (eller innehållsstrategi, digital marknadsplan och digital media-strategi som det också kan heta).

Det handlar i alla fall om ett dokument där du bland annat formulerar din målgrupp, ditt syfte, mål och innehåll för att göra ditt arbete tydligare samt mer konkret och strukturerat. Jag själv, som älskar riktlinjer, checklistor, planeringar och sånt har självklart gjort en för mina egna sociala kanaler. Längst ner i inlägget kan du ladda hem ett dokument som kan hjälpa dig att skapa din egen social media-strategi. Lycka till!

Åtta steg för att skapa en social media-strategi

1. Hitta dina konkurrenter

Ta reda på vilka som är dina konkurrenter. Hur beter sig de på sociala medier och hur marknadsför de sig? Det som fungerar för dina konkurrenter kanske inte fungerar för dig men du kan i alla fall inspireras av dem och prova dig fram till metoder som passar dig bättre.

2. Konkritisera din målgrupp

Konkritisera din målgrupp och ta reda på vilka sociala medier de använder. När kollar din målgrupp sina sociala kanaler och vilket slags innehåll är de intresserade av? Riktar du dig till företag eller privatpersoner? Skapa olika personas beroende på målgruppens ålder, kön, intressen och bakgrund. Då är det enklare att anpassa ditt innehåll och språk till dem.

3. Välj lämpliga kanaler

Fundera över vilka kanaler som är lämpliga för dig och din verksamhet att använda och varför. Detta påverkas av vilka syften och mål du har. Instagram är exempelvis fotobaserat medans en blogg ofta är mer fylld med text.  Bestäm vilket syften och övergripande mål du vill ha i de olika kanalerna; är det kanske att skapa trafik till hemsidan/bloggen, bygga personligt varumärke eller att hitta och interagera med kunder?

4. Räkna ut dina resurser

Räkna ut vilka resurser du har tillgodo. Bestäm även en budget. Du kanske vill prova att annonsera för att få bättre spridning i de sociala kanalerna? Hur många timmar per dag/vecka kan du spendera för att nå dina mål? Det finns appar att använda sig av när det gäller planering och publicering i sociala medier – det är inget jag provat än men de kan spara tid för dig.

5. Sätt upp delmål

Sätt upp några mätbara delmål som hjälper dig att uppnå det övergripande syftet. Det kan kanske vara att få ett visst antal följare i en specifik kanal, fler besökare till hemsidan eller ett visst antal kommentarer till ett specifikt blogginlägg. Fokusera på några få mål åt gången och när de är uppfyllda så glöm inte formulera nya mål.

6. Planera ditt innehåll

Bestäm vilket slags innehåll du vill publicera. Gör en inläggsbank med ideér och planera inlägg i förväg i en redaktionell kalender. Fundera på återkommande teman och hashtags du kan använda dig av. Skapa en röd tråd genom teman på innehåll, färger eller sätt att redigera bilder. Prova att skapa riktlinjer och checklistor för dig själv. Skapa värde för din målgrupp genom att låta majoriteten av ditt innehåll vara informativt och engagerande istället för säljande.

7. Gör en publiceringsplan

Fastställ vilka tider på vilka dagar du ska publicera inlägg. Genom statistikprogrammen i de olika kanalerna kan du ta reda på när din målgrupp är aktiv och hur de beter sig. Fundera på hur och när du vill interagera med din målgrupp i din sociala kanaler. Ska du exempelvis svara på kommentarer så fort de kommer in eller ska du göra detta på en bestämd tid? Hur ska du svara på frågor och bemöta kritik?

8. Utvärdera och analysera

Analysera statistiken över dina sociala medier för att ta reda på vilka inlägg som blir mest uppskattade, när du får flest följare och hur du skulle kunna anpasa ditt innehåll mer till din målgrupp. Vad har fungerat bra och mindre bra? Kom ihåg att uppdatera strategin vid behov.

→ Guide: Så skapar du en social media-strategi

Nu är det dags att börja uppdatera regelbundet och vara aktiv! Kommentera gärna om du tycker mina tips hjälper dig på något sätt.

Mer lästips för dig som är intresserad av sociala medier:
När bör du egentligen posta i sociala medier?
8 verktyg jag använder som bloggare och egenföretagare
Vad jag värderar högre än antalet följare och varför
Så kan du nischa din blogg och dina texter

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *