Att skriva blogginlägg – min process i 8 steg

Att skriva blogginlägg - min process i 12 steg, närbild på mitt skrivbord

Att skriva blogginlägg handlar inte bara om att skriva lite text. I ett jobbsammanhang fick jag nyligen berätta om hur jag gör när jag skriver mina texter. Då handlade det främst om texter jag skriver till mina kunder men jag tror jag tillämpar liknande metod när jag skriver texter som ska publiceras här på bloggen. Och eftersom många av mina läsare också är bloggare så tänker jag att det kan vara intressant för er att läsa om hur jag gör när jag skriver blogginlägg.

Vad ska inlägget handla om?

Jag vill ha gott om tid på mig när jag ska skriva blogginlägg. Så till min hjälp har jag min redaktionella kalender. Där har jag sedan tidigare (minst en månad i förväg) planerat in vilka inlägg som ska publiceras på vilka datum. Så det är bara att ta en titt i kalendern, sätta mig vid datorn och trycka på Skapa nytt inlägg i WordPress. Därefter gör jag research – om det är nödvändigt för att kontrollera eventuell fakta och se vad som skrivit i ämnet tidigare – och sammanfattar det jag hittar i i ett inlägg som jag sedan sparar som ett utkast.

Lästips Planera ditt innehåll med en redaktionell kalender

Fram med kameran!

Jag ser alltid till att mina blogginlägg har minst ett foto. Först bestämmer jag vad som ska fotas som är relevant till blogginlägget, och hur jag ska arrangera detta. Jag fotar från olika vinklar och kollar löpande igenom bilderna för att se om de blivit bra. Sedan redigerar jag bilderna och ändrar storlekarna så att de passar till bloggen och mina sociala kanaler eftersom de kräver olika storlekar för att se så bra ut som möjligt. Om jag inte fotar så använder jag designverktyget Canva för att skapa en bild som är relevant till blogginlägget.

Lästips → Min kamera och hur jag fotar med den & Så här redigerar jag mina bloggfoton

strukturera upp innehållet

Tillbaka till blogginlägget. Innan jag börjar skriva så väljer jag en kategori och en tagg för inlägget. Sedan börjar arbetet med att strukturera upp texten med hjälp av rubriker och stödord. Jag gör listor med vad som ska stå i varje stycke och skriver sedan om allt till hela meningar så att det blir en riktig text. Detta arbete tar längre tid än vad man tror och ibland fastnar jag. Här gäller det att bara skriva – inte tänka på korrekt språk, stavfel eller något sånt. Bara skriv.

Tips → I det här steget gäller det att knuffa undan perfektionisten i dig om den dyker upp. Det är bra att ha ett öga för korrekt språk men inte i det här steget i processen.

Lägg in bilder och LÄS IGENOM

Nu brukar jag infoga bilderna i inlägget. Det är enklare att göra det när all text är klar, då ser man lättare var de passar in. Jag har till exempel alltid en bild högst upp i inlägget, och eventuellt en till bild någonstans i mitten. När inlägget börjar kännas någorlunda klart är det dags att korrekturläsa allt. Jag anpassar rubrikerna lite mer, flyttar om i och delar upp stycken, tar bort upprepningar, lägger in referenser till tidigare stycken i texten för att skapa ett bättre flöde – och  kollar språket och rättar stavfel. Sedan är det första utkastet klart!

Tips → Långa inlägg kräver ofta fler bilder så att det blir lite mer spännande. Jag brukar tänka att inlägg som består av mer än 500 ord bör ha minst två bilder (som en referens; det här inlägget är ca 1 300 ord långt, så här kommer bild nummer 2, som föreställer min arbetsplats där jag brukar blogga).

Att skriva blogginlägg - min process i 8 steg

Optimera texten till sökmotorer

För att fler personer ska hitta mitt blogginlägg så använder jag ett tillägg i WordPress, Yoast SEO, som hjälper mig att göra inlägget mer sökoptimerat. Detta gör jag efter jag skrivit hela texten, eftersom jag i första hand skriver till riktigt läsare – inte sökmotorer. Det handlar bland annat om att få in specifika sökord i inlägget, tagga bilder, ha lagom långa stycken och använda underrubriker.

Fråga → Skulle ni vara intresserade av ett blogginlägg där jag berättar om vilka WordPress-tillägg jag gillar? Skriv en kommentar om det låter intressant så fixar jag det!

Låt texten vila en stund!

Nu skulle jag egentligen kunna klicka på Publicera-knappen eftersom blogginlägget känns klart. Men jag försöker alltid låta texten vila lite, minst några timmar, ibland över natten. Sedan förhandsgranskar jag den och läser igenom allt igen med nya ögon. Jag är tacksam över att jag gör detta för ibland har jag upptäckt saker som verkligen sett tokigt ut, saker som jag tidigare missat. Men det gäller att inte analysera sig sönder här, enough is enough, liksom.

Tips → Det här steget hoppar jag aldrig över! Om du inte har tid att låta texten vila, så låt någon annan läsa den snabbt. Det är i alla fall viktigt att inte gå i fällan att publicera inlägget direkt när det känns klart, för det är oftast ändå inte helt klart.

Dags att Publicera

Till sist, när det inte finns något mer att göra så är det dags att tidsinställa blogginlägget. Jag publicerar sällan blogginlägg ”live”, utan väljer istället en dag och en tid och trycker på Tidsinställ-knappen. Den mest lämpliga tidpunkten för att publicera mina blogginlägg har jag kommit fram till genom att analysera när bloggen har flest besökare via Google Analytics (tips!).

Lästips → När bör du egentligen posta i dina sociala medier?

Efter att inlägget publicerats

Bara för att inägget nu är publicerat så är ju inte arbetet klart – sedan gäller det att marknadsföra det och sprida det så att andra hittar det och läser det. Jag länkar till det i något av mina tidigare blogginlägg,  besöker andra bloggar och kommenterar där det passar (Obs! Det är alltid en genuin kommentar, inget spammande) samt godkänner och svarar på kommentarer som dyker upp till mitt blogginlägg. Sedan berättar jag på Instagram och Facebook om att det finns ett nytt blogginlägg att läsa. I min social media-strategi har jag formulerat vilket slags innehåll som ska publiceras i vilka sociala kanaler och lämpliga tider för detta – den är till stor hjälp för mig.

Lästips → Så skapar du en social media-strategi

Några tips för att skriva blogginlägg

1. Tänk kvalitet – inte kvantitet – när du ska skriva blogginlägg. Jag  satsar på ett få antal välarbetade inlägg istället för ett stort antal slarviga inlägg. För att hålla besökarantalet uppe så brukar jag också dela gamla blogginlägg på Facebook som är aktuella, vilket också resulterar i att besökare upptäcker gamla inlägg som de kanske inte läst tidigare.

2. Försök variera dig och få en bra blandning av ämnen. Om du har en väldigt nischad blogg kanske det blir en utmaning men jag försöker i alla fall inte skriva om samma ämne i inlägg som publiceras direkt efter varandra. Jag försöker, med betoning på försöker, också blanda korta inlägg med långa, personliga inlägg med guider/listor/tips för att variera innehållet mer.

3. Anteckna ideér till nya blogginlägg som du får medans du skriver. Jag märker ibland när jag skriver blogginlägg att det kan bli väldigt långt och kanske borde delas upp i flera inlägg. Eller så kommer jag på en idé till ett nytt inlägg. Då skriver jag snabbt upp det i Trello, som är en slags online anslagstavla med listor, där jag samlar alla idéer.

4. Länka till gamla relevanta blogginlägg som kan vara intressanta. Jag gillar att länka till gamla blogginlägg, det har du kanske märkt? Det är inte bara bra för sökoptimeringen och för att skapa samband mellan blogginläggen men jag tänker att det även kan vara kul för läsarna att upptäcka gamla inlägg.

5. Ha en dialog med dina läsare. Dina läsare är det viktigaste du har som bloggare. Uppmana till action – ställ frågor till läsarna och be de kommentera – och glöm inte att svara på kommentarerna du får. Besök gärna följarnas bloggar (om de har någon). Har du nyhetsbrev? Bra, be läsarna att börja prenumerera!

Om du bloggar, hur ser din process ut när du ska skriva blogginlägg – skiljer den sig något från min? Gör du något som jag inte gör? Skriv gärna en kommentar, det vore roligt att höra, och länka gärna till din blogg!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.