Det här blir mitt 100:e blogginlägg i kategorin Entreprenörskap, där jag bland annat skriver om karriär och frilansande, bloggande och sociala medier samt om hur det är att vara introvert egenöretagare. Jag vill uppmärksamma detta genom att gå igenom de åtta mest populära inläggen som handlar om entreprenörskap och sociala medier.
1. Vem äger egentligen dina bilder på Instagram?
Sommaren 2016 skaffade jag Instagram (ja, jag är lite efter…). Jag hade hört att man ger Facebook, som äger Instagram, rättigheterna för de bilder man lägger upp på Instagram. I samband med att jag skaffade Instagram så läste jag på vad som står i villkoren som du godkänner när du registrerar ett konto.
2. Tre gratis WordPress-teman för bloggar
I juli 2017 hade det gått ett år sedan jag flyttade över den här bloggen från en gratis bloggportal till WordPress via webbhotell och egen domän. Då tipsade jag om tre teman till WordPress som passar perfekt till bloggar.
3. Så skapar du en social media-strategi
Jag som älskar riktlinjer, checklistor, planeringar har gjort en social media-strategi för den här bloggen. I den har jag formulerat min målgrupp, syfte, mål och innehåll för att underlätta mitt arbete med mina sociala medier. I det här inlägget delar jag med mig av en mall som kan hjälpa dig att skapa en egen strategi.
4. Fem saker jag som egenföretagare önskar jag insett tidigare
Hösten 2017 hade jag varit egenföretagare i ett år – ett år som gick väldigt fort. Då skrev jag ett blogginlägg om vilka lärdomar det året hade gett mig samt om några saker som jag önskar att jag insett tidigare.
5. När bör du egentligen posta i dina sociala medier?
När det handlar om vilken tid på dygnet som är mest lämplig att publicera nytt innehåll i dina sociala medier så gäller det att hitta en balans mellan din egen förmåga och hur dina följare beter sig. I det här inlägget klurar jag lite på den här frågan och delar med mig av några tips på hur du kan ta reda på vilka tider som passar bäst för dig och dina kanaler.
6. Att nischa sig eller inte nischa sig – det är frågan
När jag flyttade över bloggen från en bloggportal till webbhotell så nischade jag även den lite mer; något jag rekommenderar alla entreprenörer och bloggare att göra. Genom att välja din nisch styr du mer hur du vill bli uppfattad vilket kan göra att din målgrupp kan känna större koppling till dig. Funderar du på att nischa din blogg eller verksamhet så är det här inlägget perfekt för dig!
7. Planera ditt innehåll med en redaktionell kalender
I december planerade jag det övergripande innehållet till bloggen och skissade på en redaktionell kalender för 2018. I det här inlägget berättar jag hur jag gjorde det – för att inspirera dig som bloggar eller driver eget företag att prova detta själv.
8. Så kan du nischa din blogg och dina texter
Om du har läst mitt tidigare inlägg om nischande eller redan har bestämt dig för att nischa dig men inte vet hur så hoppas jag att du hittar inspiration i berättelsen om hur jag bestämde min nisch, som till slut blev kvinnligt entreprenörskap och välmående inifrån och ut.