Lite bloggstatistik över 2018

Bloggstatistik 2018 för carolinewm.se

2018 är över och det är nu dags att kolla upp hur det gått för bloggen. Jag använder Google Analytics för detta, och det brukar anses som standard när det gäller bloggar och hemsidor. Min blogg är fortfarande ganska liten, men mitt mål har aldrig varit att ha många besökare – snarare att ha besökare som verkligen uppskattar det jag publicerar. Fortsätt läs inlägget om du är nyfiken på hur statistiken för 2018 ser ut!

Unika besökare och sidvisningar

+99,4% respektive +73,2% jämfört med 2017

Vi börjar med det som kanske är mest intressant, nämligen antal unika besökare och sidvisningar. Jämfört med 2017 så har antalet unika besökare nästan fördubblats – det blev en ökning på 99,4% (!). Sidvisningarna, det vill säga antalet gånger som någon av sidorna på bloggen visats, har ökat med 73,2%.

Både antalet besökare och sidvisningar var som flest under perioden augusti-oktober, vilket var en positiv överraskning för mig. Det blev ju lite sisådär med uppdateringar och nya inlägg, särskilt under det senaste halvåret, så man hade kunnat tro att besökarantalet skulle minska. Men, tydligen inte!

vilka besökte bloggen?

Bloggstatistik 2018 över målgrupp för carolinewm.se

Statistiken för målgruppen skiljer sig inte särskilt mycket från 2017. Varken ålders- eller könsfördelningen är någon överraskning för mig. Att majoriteten av besökare är kvinnor kan ju bero på att jag själv är kvinna och skriver om ämnen som intresserar främst andra kvinnor. 9 av 10 besökare är nya, en siffra jag skulle vilja ändra på. Nya besökare är alltid kul men det skulle vara roligare att få fler återkommande besökare.

så här hittade besökarna bloggen

Bloggstatistik 2018 över förvärv för carolinewm.se

75% av besökarna hittade min blogg genom sökmotorer. Jag har arbetat hårt med sökmotoroptimering under 2018, så det var kul att se att det gett resultat. I sociala medier hänvisar och länkar jag också ofta till bloggen, vilket syns i cirkeldiagrammet ovan. Hälften av besöken sker via mobil och så har det sett ut se senaste åren. Själv läser jag andra bloggar via datorn –  inte mobilen – men man gör ju som man själv vill.

Sökord och populära inlägg

De populäraste sökorden för att hitta och besöka min blogg är följande:

1. Veckoplanering
2. Äppelremmar
3. Vem äger Instagram
4. Godisförbud
5. Effektivisera vardagen

De 5 mest besökta inläggen är följande:

1. Fyra steg för att gå utanför din comfort zone
2. Det ultimata inlägget om veckoplanering – så här gör jag
3. Ett alternativ till godis – hemmagjorda äppelremmar
4. Vem äger egentligen Instagram?
5. Därför är förbud mot godis ohälsosamt

Inget av de mest besökta inläggen är nya för 2018, men jag har länkat till de i sociala medier vilket bidragit till att de fått uppmärksamhet. Inläggen matchar nästan de mest använda sökorden, vilket var förväntat.

Sådär! En sammanfattning för 2019 kommer såklart att komma upp om ett år, statistik är alltid intressant, eller hur? Om du bloggar, brukar du kolla upp din bloggstatistik? Analyserar du statistiken och drar slutsatser, precis som jag, eller kollar du bara upp den lite då och då utan någon reflektion?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *